Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Vliegticket geannuleerd

Vraag gesteld door johannes15 op 5 september 2015

3 weken geleden heb ik op de website van de grote Britse luchtvaartmaatschappij een retourticket gekocht van Dusseldorf naar Singapore (overstap Londen) in business/first class. Ik heb hiervoor een bedrag van ongeveer 1150 euro betaald en dit bedrag werd direct van mijn creditcard afgeschreven. Direct na de boeking ontving het e-ticket per e-mail en ik kon online de zitplaats kiezen die ik graag wilde hebben in het vliegtuig. Het betreft een "confirmed" ticket, geen optieboeking. De reis zou plaatsvinden in februari 2016 en de voorpret kan beginnen.

Enkele dagen geleden heeft de luchtvaartmaatschappij het bedrag teruggestort op mijn creditcard. Dit vond ik erg vreemd en heb contact gehad met de luchtvaartmaatschappij waarom dit werd gedaan. Er werd mij telefonisch verteld dat het lage tarief dat ik betaald had een fout in het reserveringssysteem was en mijn reis daardoor niet zou kunnen doorgaan. De luchtvaartmaatschappij heeft mij niet benaderd, ik heb zelf contact gezocht omdat ik de terugbetaling erg vreemd vond.

Mag een luchtvaartmaatschappij een ticket zomaar annuleren? Let op, het is in mijn geval geen annulering van de vlucht, het is een annulering van mijn ticket.
De vlucht zal gewoon uitgevoerd worden.

Naar mijn mening is een rechtsgeldige vervoersovereenkomst gesloten die niet eenzijdig ontbonden kan worden.
De prijs van 1150 euro in business/first class is een erg goede deal maar het is absoluut geen prijs die te mooi is om waar te zijn. Ik heb vaker voor een vergelijkbare prijs in veel luxe gevlogen. Als ik voor 100 euro een ticket zou kopen dan was het overduidelijk dat het om een systeemfout zou gaan. Bij een prijs van 1150 euro is dit gevoel er niet.

Welk consumentenrecht is mijn mij geval van toepassing? Brits, aangezien het om een Britse luchtvaartmaatschappij gaat? Of Duits, aangezien mijn vlucht zou vertrekken vanaf Duitsland en het ticket is uitgegeven door het Duitse ticketkantoor van de luchtvaartmaatschappij zelf.

De Europese Verordening passagiersrechten lijkt me niet van toepassing aangezien daar de rechten worden uitgelegd van annulering van een vlucht, hier is het ticket geannuleerd.

Wat kan ik in mijn geval het beste doen? Kan de reisverzekering of de rechtsbijstandverzekering mij helpen?

Antwoord van David

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft een vliegticket gekocht bij een Duitse luchtvaartmaatschappij. Het betaalde geld is zonder verdere berichtgeving teruggestort. Er bleek een fout in het reserveringssysteem gemaakt te zijn en de luchtvaartmaatschappij annuleerde het ticket omdat de prijs onjuist was weergegeven. 

Nu u het ticket heeft geboekt bij een Duits ticketkantoor van de luchtvaartmaatschappij is er Duits recht van toepassing. Ik adviseer u ten eerste contact op te nemen met de rechtsbijstandverzekering om na te vragen of zij in deze kunnen optreden. Daarnaast kunt u een brief sturen aan de luchtvaartmaatschappij. Mocht dit niet tot een oplossing leiden, dan adviseer ik u de klacht in te dienen bij het Europees Consumenten Centrum (ECC)