Koffer kapot uit vliegtuig gekomen

Vraag gesteld door E. Desthuis op 31 augustus 2017

Onze koffer bleek bij aankomst op Skyatos tijdens het vervoer kapot te zijn gegaan: afgebroken sluiting. Gelukkig zat alles nog in de koffer. De luchthaven heeft een rapport opgesteld. Op wie en hoe kunnen we de schade verhalen? Hoe moeten we onze spullen weer naar huis vervoeren nu de koffer kapot is? 

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Uw koffer blijkt bij aankomst op uw vakantiebestemming dusdanig beschadigd, dat deze als verloren moet worden beschouwd. U vraagt zich af op wie u de schade kunt verhalen.

Aangifterapport (PIR)
Wanneer uw bagage bij aankomst beschadigd, vertraagd of kwijt is, moet u met uw instapkaart en het bagage-ontvangstbewijs (bagagesticker) naar de bagage-afhandelaar in de bagagehal gaan. Er wordt dan een aangifterapport (PIR: Property Irregularity Report) opgemaakt. Vraag een kopie van het rapport. Dit rapport is namelijk nodig voor het indienen van een claim bij de luchtvaartmaatschappij of reisverzekering. Bewaar ook de instapkaart en de bagagesticker.

Bagage beschadigd
Is uw koffer wel aangekomen, maar beschadigd? Dan moet u ook een aangifterapport hebben. Dit is nodig om de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk te stellen. Deze claim moet u binnen 7 dagen na aankomst van de vlucht indienen.

Als u de schade bij thuiskomst pas ontdekt, kunt u alsnog een claim indienen. Stuur in dat geval een kopie van uw instapkaart en bagagesticker mee. U moet wel aannemelijk maken dat de schade is veroorzaakt tijdens de vlucht.

Reisverzekering
U kunt er ook voor kiezen de schade aan uw koffer te claimen op uw eventuele reisverzekering.

Pakketreis
Veel mensen boeken geen losse vlucht, maar een pakketreis. Dat is een vlucht met verblijf en/of een andere dienst (zoals huurauto). De reisorganisator is verantwoordelijk voor het goed uitvoeren van uw reis. Daar hoort ook het vervoer van de bagage bij. Bij vertraging, verlies of beschadiging van uw bagage kun je ook de reisorganisatie aanspreken.

Nu uw koffer dusdanig beschadigd is om uw spullen op de terugreis te vervoeren, kunt u een gelijkwaardige koffer ter plaatse kope en deze kosten verhalen op de luchtvaartmaatschappij, reisverzekering of reisoranisator. Maak van de beschadigde koffer een paar foto's welke naar het PIR rapport als bewijs kunnen fungeren.

Meer informatie over bagageproblemen bij de luchthaven vindt u op onze website.