(tweede) boete italie

Vraag gesteld door lamlemmens op 25 september 2018

Hallo,

Mijn dochter is vorig jaar augustus met een vriendin naar Italië op vakantie geweest. Ze hebben daar een auto gehuurd bij Sicily by Car (thuis al geboekt via RentalCars). Nu kregen zij in april/mei 2018 een brief vanuit Sicily by Car in het Italiaans met de mededeling dat ze een boete hadden (overtreding vond plaats op 17-08-2017). Ze waren in een zone geweest war ze niet met de auto mochten komen blijkbaar. De brief was erg onduidelijk omdat het allemaal in het Italiaans geschreven was, en wij gingen er dus vanuit dat de €81,37 die toen betaalt was naar het rekeningnummer in de brief was voor de administratiekosten & de boete zelf. Wij dachten dan ook dat het verhuurbedrijf het bedrag van de boete dan zelf over zou maken naar Napels.

Echter heeft mijn dochter 21 september 2018 een brief ontvangen vanuit Comune di Napoli wat dezelfde boete betreft (zelfde tijdstip en datum). Het bedrag dat hierin staat is echter alleen iets hoger (€88,42 als je binnen 5 dagen betaalt).

Nu zijn de volgende zaken voor ons onduidelijk:

- Is die €81,37 die al betaald is niet al de boete geweest? En hoeven we hetgene wat in de brief van Comune Di Napoli staat niet te betalen?

- Valt dit niet buiten de grens van 360 dagen na dato. Ik las namelijk ergens dat wanneer de boete 360 dagen na dato pas wordt ontvangen deze dan niet meer betaalt hoeft te worden. Of wordt de brief van het verhuurbedrijf in mei daar ook al in meegenomen?

- Begint de periode van binnen 5 dagen betalen te lopen op het moment dat wij de brief in ontvangst nemen of vanaf wanneer de brief aangeboden is door PostNL? Donderdag 20 september 2018 was PostNL namelijk aan de deur geweest om deze brief af te geven, er was toen alleen niemand thuis op dat moment. Op het briefje wat ze achter hadden gelaten stond dat we de brief de volgende dag konden ophalen bij een postnl punt. Maar begint de periode dan op donderdag of vrijdag al?

Nu heeft mijn dochter al contact opgenomen met het verhuurbedrijf Sicily by Car, maar de ongeduldige Italianen wilden haar niet goed helpen. Het enige wat ze zeiden is dat ze €50 + VAT in rekening brengen om het van hun naam naar haar naam over te zetten. Echter is nu dus nog steeds onduidelijk of bij deze €81,37 ook het bedrag van de boete inbegrepen zit. Op deze vraag kwam steeds maar geen antwoord vanuit het verhuurbedrijf, en ze besloten om gewoon de hoorn erop te leggen zonder pardon.

Zou u me hier meer informatie over kunnen geven? En weet u hoe wij hierop moeten handelen?

Ik hoor het graag.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

Uw dochter heeft een bekeuring ontvangen vanuit Italië. Zij heeft enige tijd terug echter ook al een bedrag overgemaakt aan de verhuurder. U vraagt hoe het nu zit met deze boete.

Als er een overtreding wordt begaan met een huurauto, dan ontvangt het verhuurbedrijf hier bericht over. Het verhuurbedrijf geeft vervolgens de gegevens door van de bestuurder op dat bepaalde tijdstip. Hiervoor rekenen verhuurbedrijven een bedrag, vaak zo rond de 50 euro. Dit bedrag wordt in rekening gebracht bij de huurder. In de voorwaarden zal dit zijn opgenomen.

Het eerder betaalde bedrag zal dan ook alleen voor de verhuurder zijn geweest. De 360 dagen termijn gaat in geval van huurauto's lopen als de gegevens van de huurder zijn verstrekt aan de autoriteit die zich met de bekeuring bezig houdt.

De boete die nu is ontvangen is dan ook de daadwerkelijke boete. De vijf dagen termijn begint bij ontvangst van de bekeuring zelf.

Voor informatie over boetes uit Italië, eventuele bezwaargronden verwijs ik u graag naar onze website.