Rijdend op de rechterrijstrook vd snelweg met 3 of meer rijstroken, is het dan legaal een auto in te halen rijdend op de 3 of 4 rijstrook

Vraag gesteld door Clemens1103 op 06 mei 2018

Op snelwegen met 3 of meer rijstroken, zoals bij Amsterdam en tussen Rotterdam en Dordrecht, blijven automobilisten hardnekkig op de 3e of 4e rijstrook rijden. Zelf rijdend op de meest rechterrijstrook moet je dan 2 of 3 rijstroken opschuiven om in te kunnen halen.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een vraag over het rijden op de derde en vierde rijstrook op snelwegen. Automobilisten rijden in de praktijk niet altijd op de meest rechtse rijstrook.

Het is inderdaad zo dat veel regels niet altijd naar behoren worden nageleefd. Het zou natuurlijk fijn zijn als alle automobilisten dat wel zouden doen.

Er zijn veel meerstrooks snelwegen in Nederland bijgekomen. En het gedrag van de weggebruikers is daar anders dan op de traditionele autosnelwegen. De inrichting van dit soort wegen leidt tot niet-rechts rijden en rechts inhalen.

Is dit een probleem?

Als links blijven rijden het gevolg is van afleiding (door telefoon of drukke gesprekken in de auto) is dat niet goed met name die afleiding.

Volgens de wet moet je rechts houden en moet je links inhalen. Behalve als er gereden wordt in file (en volgens de jurisprudentie kan dat ook bij bijv 80 km/uur). Dan mag je rechts inhalen.

Ook zie je meer en meer op onze meerstrooks wegen dat er vanwege de drukte al volgens een soort van ‘keep your lane’-systeem gereden wordt: ieder houdt zijn eigen strook. Over het algemeen wordt dan rechts het langzaamst gereden en links het snelst. En dan haal je automatisch links in. Maar zeker bij een relatief lage maximum snelheid (80 of 100) en druk verkeer kan het voorkomen dat een meer rechts gelegen strook sneller gaat dan een meer links gelegen strook. Het is dan niet voor de hand liggend dat je door het drukke verkeer helemaal naar links gaat om in te halen en vervolgens weer naar rechts omdat je rechts moet houden.

In feite loopt onze wetgeving hier wat achter op de (nieuwe) praktijk. Onze verkeerskundigen gaan dit bespreken met de collega's van Rijkswaterstaat en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

De vraag is of er aanleiding is om de wetgeving iets aan te passen op het feitelijke gedrag op meerstrooks wegen? Het punt is wel dat dit soort zaken (veel) tijd vragen vanwege onderzoek,wetgeving etc., maar we gaan de discussie aan.