Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Kan ik de dealer aansprakelijk stellen voor een qua kmstand veel te snel gebroken krukas?

Vraag gesteld door Lamboquitje op 3 oktober 2016

Ik rijd in een Lamborghini. Doe netjes alle beurten en rij zuinig. Onlangs is de krukas gebroken(blijkt bij onderzoek), met een kmstand van 40.000. Daarmee is ook in de motor veel schade ontstaan.
Garantie is verlopen. Ik heb de auto nieuw gekocht 5 jaar geleden, en de garantie is 3 jaar. Lamborghini wil op een nieuw bij hen te bestellen motor van 70k 20% korting geven. Daarbij moet ik deze laten inbouwen. Totale kosten dan ongeveer 60k.
Ik vind dit onacceptabel. De krukas had niet mogen breken. Los van het gevaar toen het gebeurde is dit gewoon een productfout, en ik vind dat zij een nieuwe motor moeten geven. Daarbij, gaat deze nieuwe motor dan ook weer na 40.000 km stuk?
Ik snap dat bij deze dure auto's in aanschaf en onderhoud de bedragen kunnen oplopen, maar dit vind ik niet te verteren.
Graag uw/jullie mening en expertise op dit gebied.

Vriendelijke groet, Rene

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

De krukas van uw Lamborghini (bj.2011/40.000 km) is gebroken. Gevolg is dat er een geheel nieuwe motor geplaats moet worden ter grootte van € 70.000,- U heeft de auto destijds nieuw gekocht. De fabrieksgarantie (3 jaar) is is verstreken. De dealer biedt u 20% korting aan op de reparatie. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Allereerst dient door een onafhankelijke expert (DEKRA, CED etc) vastgesteld te worden wat de oorzaak is van het breken van de krukas.

Conformiteit art 7:17 BW
Mocht uit expertise blijken dat een gebrekkig onderdeel de oorzaak is voor het breken van de krukas, waar uzelf part noch deel aan heeft, dan zou u een beroep op een soort wettelijke garantie kunnen doen, ofwel: conformiteit ex art 7:17 BW e.v.

Conformiteit gaat uit van de redelijke verwachting die u van een product mag hebben op grond van de aanschafprijs, kilometrage, bouwjaar, informatie verkoper etc.

Voor een beroep op conformiteit dient u zich te allen tijde te wenden tot de verkoper. Voorts is ook van belang of u de auto zakelijk of als consument heerft aangeschaft.

Levensduur krukas
De gemiddelde levensduur van een krukas is - bij normaal rijgedrag en tijdig regulieronderhoud - is in principe een 'autoleven lang'. Mocht blijken dat de krukas zelf gebrekkig is, dan dient de dealer (de verkoper) de auto te herstellen. Kosten herstel zijn in beginsel voor rekening van de dealer (verkoper). De Geschillencommissie Voertuigen houdt in een dergelijk geval rekening met 'oud voor nieuw', ofwel; een gebruiksvergoeding.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.



***

Reactie van Lamboquitje:

Beste Michiel,

Dank voor jouw antwoord.

Ik heb te maken met een Duitse verkoper en een Italiaanse fabriek. De gesprekken lopen nu met de fabriek. Gelden dan die conformiteit en Geschillencommissie Voertuigen nog?
De auto is voor consumentengebruik aangeschaft.

Zeer vriendelijke groet,
Rene Schelvis



***

Reactie van David Sjoer:

U heeft de auto gekocht bij een Duitse verkoper, dat betekent dat er Duits recht van toepassing is op de overeenkomst. Dat betekent dat de gang naar de Geschillencommissie niet mogelijk is. Ik raad u dan ook aan contact op te nemen met een specialist/advocaat op het gebied van Duits consumentenrecht.