Hoog olieverbruik

Vraag gesteld door m.roelfsema op 15 oktober 2018

Zo twee maand geleden kocht een occasion, een VW Golf VII 1.4 TSI uit 12-2013. Het is een netter auto met 144.000 op de teller, altijd dealer onderhouden en NAP.

Na een proefrit hebben we deze gekocht, de papieren werden getekend en tijdens het tekenen werd ons gevraagd of we een duur pakket erbij willen hebben. De garage zou de de auto nakijken en eventueel vloeistof bijvullen.

Omdat ik niet een duur pakket erbij wilde hebben heeft (achteraf gezien) de garage aangegeven geen Bovag garantie, daar is ons niks over verteld en we hadden ook gedacht dat er 6 maand BOVAG garantie zou hebben.

Maar uiteindelijk zijn we op vakantie gegaan en ongeveer een uur voordat we op ons verblijf aankwamen begon het lampje te branden. Er moest olie bijgevuld worden, vreemd aangezien de garage hier na zou kijken.

Maar goed we hebben olie gekocht (5W30 BP) en we zijn lekker op vakantie gegaan, tot wij op de terugweg in Oostenrijk weer olie bij moesten vullen. Van dat moment hebben wij bijgehouden wanneer en na hoeveel kilometer olie bijgevuld is, en ook hoeveel.

Nu is het zo dat ik tussen de 1400 en 1500 km 1L bij moest vullen.

Ik heb een onderzoek laten doen door een officiële VW garage, en zij kwamen met de onthutsende conclusie dan er een complete koprevisie uitgevoerd moet worden.

Met deze conclusie ben ik naar de verkopende partij gegaan, en dit voorgelegd. Maar ik heb geen BOVAG garantie, hoe zit het dan met de wettelijke garantie.

Ik zou vandaag (15-10) of morgen bericht krijgen, maar zou graag weten wat ik met doen en wat zijn mijn rechten.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Twee maanden geleden heeft u bij een autobedrijf (BOVAG-lid) een VW (Golf 1.4 TSI (12-2013/ 144.000 km) aangeschaft. De auto is geleverd zonder garantie. Uit onderzoek blijkt er sprake van een zeer hoog olieverbruik. Aanbevolen oplossing is aldus een VW-dealer een complete koprevisie. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

T(F)SI-motoren
Van deze motoren (productiedatum circa 2008 t/m 2012) is bekend dat deze klachten geven ter zake zeer hoog olieverfbuik en distributieketting.

Wettelijke garantie (art 7:17 BW)
Nu er sprake is van een zeer hoog olieverbruik van de motor, voldoet de auto niet aan de redelijke verwachting op grond van de koopovereenkomst. Ofwel er is sprake van non-conformiteit (artikel 7:17 BW e.v.).

Terug naar verkoper
Voor een beroep op deze wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW) dient u de verkoper in de gelegenheid te stellen het gebrek te verhelpen.

Importeur
De importeur (PON) speelt hier geen rol; de importeur is immers geen contractspartij!

Bewijslast
Op grond van artikel 7:18 lid 2 BW geldt er - in geval van een consumentenkoop - een omgekeerde bewijslast gedurende de eerste zes maanden na levering. Het is aan de verkoper te bewijzen dat desbetreffende probleem bij levering niet aanwezig was.

Reparatiekosten
Op grond van art 7:21 lid 2 BW zijn de reparatiekosten voor rekening van de verkoper.

Geschillencommissie
Indien u er met de garagist er niet uitkomt, dan kunt u het geschil ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen, eventueel met behulp van uw beschikbare rechtsbijstand.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.