Auto kapot uur na aankoop

Vraag gesteld door René1962 op 27 augustus 2018

Afgelopen dinsdag 21 augustus een BMW 318i uit 2006 gekocht met 250.000 km op de teller. Deze auto gekocht incl. € 500,- Bovag garantie voor € 5950,-. De auto en de garage vooraf gechekt. NAP klopte, auto had 2 eigenaren gehad en was keurig onderhouden. Van binnen en buiten zag de auto er piekfijn uit en ook tijdens de proefrit kwam er niets naar voren.
Echter op de terugweg richting huis ( we kwamen van ver ) begin het dsc lampje te branden en ging de auto in de noodloop. Gestopt en opnieuw gestart. Hierop verdween de melding, maar na verloop van tijd kwam begon het lampje opnieuw te branden en vervolgens het lampje van de motor ook nog eens oranje te branden. Wij gestopt en contact opgenomen met de garage. Aangezien we al enige tijd onderweg waren kregen wij van de garage het advies de ANWB te bellen. Wij dit gedaan en betreffende monteur heeft de auto uitgelezen. Hieruit bleek er iets met wat sensoren te zijn en kleppen van de nokkenas. Wij weer contact opgenomen met de garage en de monteur van de ANWB heeft hen uitgelegd wat het probleem was. De garage probeerde eerst nog of de ANWB de auto wilde transporteren naar hun garage, maar de monteur gaf aan dat dit niet het probleem was van de ANWB en dat zij ons deze garantie hebben gegeven en de garage dus zelf voor een oplossing moest zorgen. De monteur stelde voor de auto bij de anwb op het terrein in Utrecht te stallen zodat de auto veilig stond en zij de auto daar konden ophalen. Hier werd intern kort overlegd, waarna we werden teruggebeld en gezegd dat wij de auto bij een BMW dealer mochten brengen. Door de ANWB werden wij vervolgens keurig begeleid naar Ekris te Utrecht. Afgelopen vrijdag is er een offerte uitgebracht en bleek er meer aan de hand te zijn. Totale kosten incl. btw € 1144,- ( overigens moesten wij hier zelf achteraan en hebben wij via Ekris een kopie van de offerte gevraagd. De garage waar wij onze auto gekocht hebben heeft niet 1 keer uit zichzelf contact opgenomen met ons ).
Over de offerte moest er overlegd worden met de directie en zouden wij vandaag horen. We hoorden echter niets dus zelf maar weer gebeld. Na contact te hebben opgenomen werd ons medegedeeld dat de garage de auto zelf zou gaan ophalen bij Ekris te Utrecht en zelf gaan zorg dragen voor de reparatie. Dit moet nog gebeuren, maar wij zijn ons vertrouwen intussen kwijt. Morgen zijn we een week verder en hebben we de auto slechts 1,5 in bezit gehad. In de tussentijd staat hij nog steeds bij de dealer zonder dat er wat gebeurd is.

Ons voorstel aan de verkoper is dat als zij hem niet door de dealer laten repareren ( wij hebben het gevoel dat zij hem goedkoop zelf willen repareren ) wij de aankoop willen ontbinden ( wij hebben er geen vertrouwen meer in ) en het volledige bedrag terug willen. Dit wordt besproken en morgen zeggen ze hierover uitsluitsel te geven.
Graag juridisch advies hierover mocht men hiermee niet akkoord gaan.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft op 21 augustus 2018 bij een BOVAG-garagist een gebruikte BMW 318i (2006/ 250.000 km/ € 5.595 ) gekocht inclusief zes maanden BOVAG garantie. Slechts een uur na levering gaf de boordcomputer een storingsmelding. Uit nader onderzoek bleek er een aantal gebreken te zijn.. Geschatte reparatiekosten 1.144,-. Inmiddels bent u al een week in afwachting van reparatie van de auto. U vraagt zich af wat uw reechten zijn.

De garagist dient op grond van de BOVAG-garantie de auto binnen een redelijke termijn te herstellen. Derhalve is de verkoper niet verplicht de auto te laten repareren door de BMW dealer, al waar de auto zich momenteel nog altijd bevindt op verzoek van de verkoper.

Indien de verkoper de gebreken herstelt, dan heeft hij zodoende aan zijn verplichtingen voldaan eb kunt u geen ontbinding van de koopovereenkomst eisen.

De verkoper dient zoals de wet voorschrijft, de auto binnen een redelijke termijn herstellen, zodat u als consument hiervan zo min mogelijk hinder van ondervindt. Ik adviseer u de verkoper een termijn van twee weken te stellen, waarbinnen de gebreken uiterlijk hersteld dienen te zijn, bij gebreke waarvan u anders alsnog tot ontbinding van de koopovereenkomst zal overgaan.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.



***

Reactie van René1962:

Nou gisteren 1 september konden wij de auto ophalen bij de garage nadat de auto pas een woensdag aan het einde van de dag door hen is opgehaald bij Ekris te Utrecht. Maar goed ze zouden hem dus zelf repareren omdat ze de offerte door Ekris uitgebracht te hoog vonden.
Gisteren er dus mee naar huisgereden (225 km terug ) en het motorlampje bleef uit. Wel ging weer kort het DSC lampje branden waardoor de auto bonkend/schokkend aanvoelde. Gestopt op parkeerplaats langs de snelweg, opgenieuw gestart en daarna bleef het weer weg.
Vandaag ( 2 september ) willen we met de auto vertrekken en bij het starten gaf de auto gelijk weer een motorstoring. ( oranje lampje; vol motorvermogen niet beschikbaar ). Hetzelfde euvel dus weer.

Aangezien wij hieruit concluderen dat de auto niet (goed) gemaakt is willen wij de auto door een onafhankelijk expert in onze woonplaats na laten kijken om zodoende te kunnen achterhalen of de reparaties zijn uitgevoerd.

Mijn vraag: Kunnen wij dit direct voorstellen aan de garage waar we de auto hebben gekocht?
Zo ga, mag er na onderzoek blijken dat de reparatie niet (goed) uitgevoerd is, wat zijn dan onze vervolgstappen?

(Uit de offerte van Ekris te Utrecht kwam naar voren dat de volledige kleppendeksel van de nokkenas vervangen moest worden, plus de sensor van de excentriekas en de bougiepijp in de cilinderkop.)