Bekeuring in België na SMS parkeren

Vraag gesteld door Jack1 op 26 augustus 2016

Wij hebben tijdens onze vakantie een bekeuring opgelopen in Oostende voor parkeren zonder te betalen. Wij hebben geparkeerd in het centrum van de stad bij een parkeermeter.
Op deze meter waren de gleuven van contant geld en bankpas of creditcard afgesloten en daarmee konden wij dus niet betalen.
Wel stond er op de meter dat je moest betalen per SMS.
Ik heb dus de telefoon gepakt en volgens de instructie van de paal netjes een SMS verzonden met de text Oos168 AAAooo naar nummer 4411.
Daarmee dacht ik dat ik netjes de zaak had afgehandeld, en we gingen de stad in. De parkeerperiode liep tot 19.00 uur. Om 19.10 heb ik dus ook weer volgens de instructie op de meter een beëindiging voor het parkeren gestuurd.
Toen wij later die avond bij de wagen kwamen troffen wij daar tot verbazing een bekeuring aan.
Later die maand na de vakantieheb ik via mail aan de parkeerbeheerder Indigo Park een bericht gestuurd met daarbij de schermafbeelding van mijn telefoon van de betreffende SMSjes en een bezwaar.
Deze geven als reactie zo een dom antwoord dat je de Belgische moppen echt serieus gaat nemen.
"buitenlandse sms zijn niet geldig en de bekeuring blijft staan"
Ik heb nu zelfs mijn telefoonnota er op nagekeken en zie ook daar dat de sms is gedaan.
Moet ik nu maar betalen of het maar eens tot een gerecht laten oplopen

Als raad aan andere buitenlandse parkeerders in België/ Oostende. Parkeer niet in een SMS zone.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft geparkeerd in België en per sms betaald, zoals stond aangegeven. U heeft toch een boete ontvangen.

Gezien het feit dat u kunt aantonen dat u op de voorgeschreven wijze heeft betaald is het in ieder geval de moeite waar om bezwaar te maken. Deze vraag is eerder voorgelegd en ook daar hebben wij aangeraden bezwaar te maken. Hoe dat is afgelopen hebben wij helaas niet vernomen. U heeft aan de eerdere vraagsteller inmiddels via dit platform laten weten dat u ook een boete heeft ontvangen. Mocht u hier bericht over ontvangen dan horen wij graag de uitkomst hiervan.



***

Reactie van Marlijn van Gellicum:

In aanvulling op dit antwoord nog het volgende.

Het blijkt dat het parkeren via sms ("4411") inderdaad alleen mogelijk is voor Belgische gsm-nummers.

Het mobiel betalen via '4411' werkt via een Belgisch GSM-abonnement. Met de rekeninggegevens van het GSM-abonnement wordt het het verschuldigde parkeergeld van de rekening afgeschreven na aan- en afmelding door de parkeerder.
Meer informatie over '4411' vindt u op hun website.

Het aanmelden en afmelden via 4411 is kennelijk onvoldoende geweest om het parkeergeld te voldoen. U heeft dan ook niet betaald.

U zou bezwaar kunnen maken tegen het feit dat niet is vermeld dat deze wijze van betalen niet mogelijk is voor niet-Belgische GSM-nummers. En dat u daardoor in de veronderstelling verkeerde wel te hebben betaald.