Recht op coulance auto dealer?

Vraag gesteld door Jocelyn op 02 februari 2016

Ik heb een Peugeot 207 cc uit 2009. Deze heb ik in 2013 als ex lease auto gekocht. Hij wordt door een lokale dealer onderhouden. Binnen een jaar had ik last van lekkage via de rubbers. Hij is voor onderzoek bij een Peugeot dealer geweest maar daar kwam niets uit (geen technische bulletins). De rubbers zijn schoongemaakt. Een jaar later weer hetzelfde probleem met natte bekleding en lelijke plekken tot gevolg. Navraag bij dealer leverde een suggestie op. Deze is uitgevoerd, maar uiteindelijk weer lekkage. Onlangs voor de 3e keer bij Peugeot voor onderzoek en toen kwamen er 2 technische bulletins boven water van net voor en net nadat de auto op kenteken is gezet (2008 en 2009 dus!). Het ging precies om het probleem dat ik had met dezelfde natte bekleding tot gevolg. Kosten voor reparatie (na onderzoekskosten) ruim € 300. Bij Peugeot een verzoek tot coulance ingediend, met vermelding dat dat eerste keer dat dit optrad binnen de 5 jaar was. Nul op rekest gekregen omdat de auto niet dealer onderhouden was, vanwege leeftijd en kilometers! Ik vind dit een zeer rare reactie omdat de eerste keer dat ik het onder de aandacht bracht de auto nog niet zo oud was en een stuk minder kilometers had. En als Peugeot toen al met de juiste service bulletins was gekomen mij een hoop kosten (meerdere keren onderzoekskosten, rubbers schoongemaakt en kleiner reparatie, plus straks bekleding schoon laten maken) bespaard waren gebleven.
Ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

 

U bent sinds 2013 in het bezit van een Peugeot 207 CC uit 2009. U heeft bij Peugeot Nederland een verzoek ingediend vanwege een lekkage aan het dak. Uw verzoek is afgewezen. U vraagt zich af wat u rechten zijn.

Wettelijke garantie
Op grond van de wet mag u bepaalde verwachten dat de auto geschikt is voor normaal gebruik. Deze verwachtingen hangen af van onder andere de leeftijd van uw auto, de kilometerstand, de koopprijs en het gebrek zelf. Voor de koper geldt een vergaande onderzoeksplicht.

Voor een beroep op wettelijke garantie (non-conformiteit) dient u zich te allen tijde te wenden tot de verkoper. De importeur is immers geen contractpartij.

Voor meer informatie over klachten na aankoop, verwijs ik u graag naar onze webpagina: 'Klachten na aankoop'.