Onjuist gemonteerde koppeling dealer te vroeg versleten garantie? Recht?

Vraag gesteld door BMeijer92 op 30 januari 2018

3,5 jaar na aankoop van een tweedehands auto bij de dealer blijkt de koppeling "versleten". De koppeling slipte.

Auto naar een specialist gebracht (geen dealer maar diesel specialist). Bij het demonteren van de koppeling blijkt dat de koppeling al eerder vervangen is gezien het geen originele combi tussen massavliegwiel en koppeling betreft. De specialist vertelde mij echter dat de koppeling verkeerd gemonteerd is en daardoor te snel is versleten. Dit kon hij afleiden uit het slijtpatroon van drukgroep. Deze drukgroep dient bij mijn auto met speciaal gereedschap afgesteld te worden en hij stelt dat dat voorheen onjuist of niet is gebeurd.

Tevens weet ik achteraf dat die koppeling bij aankoop al niet goed is geweest, toen was er al lichte slijtage te merken maar dit is mij niet opgevallen omdat ik geen verstand heb van auto's. Destijds werd dat bestempeld als het "opspoelen van de turbo". Het was een hele kleine slip maar voor mij dus nietszeggend. Nu weet ik hoe een versleten koppeling reageert.

De specialist heeft nadrukkelijk aangegeven dat deze slijtage niet van de rijstijl kan komen maar gewoonweg door het onjuist of niet afstellen bij montage.

De vraag is nu, kan ik hier nog wat op verhalen? Is hier nog een recht wat ik terecht mag en kan uitvoeren? Persoonlijk voel ik mij een beetje bedonderd door de verkopende partij, want zij hebben dit 100% geweten. Auto was altijd dealer onderhouden en ik ben de tweede eigenaar. Maar nu 3,5 jaar later..

Ik zou graag wat advies willen hierover van een Expert van mijn rechten en of die er uberhaupt zijn. Het is een long shot. De "versleten' koppeling (drukgroep) hebben we nog.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft 3,5 jaar geleden een auto gekocht. Nu is de koppeling vervangen. Het blijkt een verkeerd gemonteerde koppeling te zijn. U vraagt of u nog kosten kunt verhalen.

Ook na 3,5 jaar is het op zich mogelijk om de verkoper van de auto aan te spreken. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Ook na langere tijd. U heeft wel meer kans van slagen als de auto al die tijd in onderhoud is geweest bij de verkoper zelf. De verwachtingen worden wel mede bepaald door bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Hoe ouder de auto, des te minder u mag verwachten.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek later dan moet u in ieder geval normaal gebruik en goed onderhoud aantonen.

Het gebrek zelf is ook van belang. Een koppeling is op zich een onderdeel dat aan slijtage onderhevig is. Dat maakt het lastiger om kosten te verhalen. Een deel van de kosten zullen dat ook voor eigen rekening kunnen komen.

Als u een beroep doet op deze regeling is het ook belangrijk dat u de verkoper de kans geeft om het gebrek te onderzoeken en te herstellen. Doet u dat niet, dan kan dat betekenen dat u geen kosten meer kunt verhalen. Ik begrijp dat u inmiddels de koppeling heeft laten vervangen. U heeft nog wel de onderdelen. Juridisch gezien had u de verkoper echter voor de reparatie op de hoogte moeten brengen.

U geeft aan dat de verkoper op de hoogte is geweest van het gebrek. Als dat zo is kan ook dat een grond zijn voor verhaal van de kosten. U moet dat echter wel kunnen bewijzen. Wie eis bewijst. De verkoper kan simpelweg aangeven dat hij hier niet van op de hoogte was.

Al met al raad ik u aan om hoe dan ook de verkoper op de hoogte te brengen om te zien of deze bereid is u tegemoet te komen. Doet de verkoper dat niet, dan is gezien het gebrek, de al uitgevoerde reparatie en de langere tijd dat u al in de auto rijdt een procedure niet heel zinvol.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop.