Motorblok twee keer stuk

Vraag gesteld door Huger Kuijpers op 05 februari 2017

Passat vragen.

Op 13 november 2016 reden we van Nieuwegein naar huis in Geldrop. Vlak voor Beesd begon de auto een enorm kabaal te maken dat duidelijk kwam van de motor. Mijn reactie was koppeling intrappen en uit laten rollen. Gelukkig tot op de parkeerplaats van het tankstation Bisde. We hebben de ANWB gebeld en die constateerde een gat in het motorblok. Veroorzaakt van binnenuit door hoogstwaarschijnlijk een losgeslagen drijfstang. Dat verzin je niet. Volkswagen Passat 1.9 TDI uit 2008 met ongeveer 220.000 km op de teller.

Hier kom ik later op terug. Het vervolg was laten repareren. Gereviseerd motorblok gekocht bij Motorenplaza en in laten bouwen bij onze vaste garage, Volkswagendealer Van den Udenhout in Son. Een duur motorblok gekocht en voor veel geld de auto laten repareren. Rond 19 december 2016 was de auto gerepareerd en konden we er weer mee rondrijden.
Nadat we ca. 1400 km gereden hebben is de auto op 23 januari 2017 terug naar de garage geweest voor een controle. Van den Udenhout heeft de motor toen volgens diverse protocollen nogmaals gecontroleerd. Tijdens deze controle zijn geen afwijkingen naar voren gekomen, en de conclusie was dan ook dat de motor prima functioneerde.

Zaterdagavond 28 januari 2017 reden we vanuit Deurne naar huis en bij het oprijden naar de A67 weer het hetzelfde lawaai. Weer een gat in het motorblok, het door Motorenplaza geleverde gereviseerde motorblok. Door ANWB is de auto weggesleept naar het steunpunt in Geldrop en de dag erna naar Van den Udenhout gebracht. Daar waren de monteurs stomverbaasd en deze hebben voor ons contact opgenomen met Motorenplaza. Motorenplaza stuurde al snel een e-mail met de vraag de motor uit te bouwen en op te sturen. Ook laten ze weten niet te willen betalen voor het uitbouwen van de motor.

Ondertussen weten we al dat ze wettelijk verplicht zijn om deze kosten wel te vergoeden, toch ?

Mijn vraag is, hoe nu verder ?
Welke procedure moeten we volgen ?
Hoe zit met alle eventuele kosten die hieruit voortvloeien ? En dan bedoel ik alle kosten.


Ik zou nog terugkomen op een punt aan het begin van deze brief. De eerste keer een gat in de motor bij zo’n auto van die leeftijd en die kilometerstand, moeten we dat zomaar accepteren ?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een gereviseerde motor gekocht die u door uw eigen garage heeft laten inbouwen. Nu is deze gereviseerde motor stuk. De auto is tussentijds nog voor controle in uw garage geweest. U vraagt wie de kosten van de reparatie en in en uit bouwen van de motor dient te betalen.

De vraag is of u garantie heeft op de gereviseerde motor. Ook is van belang wat de oorzaak is van het feit dat de motor stuk is. Het kan natuurlijk een gebrek in de motor zijn. Ik neem aan dat u garantie heeft op de gereviseerde motor. Hier kunt u een beroep op doen. Eventuele schade in de zin van extra kosten voor arbeidsloon zijn in dat geval voor Motorenplaza. Is er een oorzaak aan te wijzen die niet in de gereviseerde motor ligt dan zijn de kosten voor herstel voor u.

U vraagt tevens of de oorspronkelijke kosten te verhalen zijn op grond van de leeftijd en kilometerstand van uw auto. Op grond van de wet mag u als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Hoe ouder de auto, des te minder mag u verwachten.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

In uw geval betreft het een auto van 9 jaar oud en 220000 km op de teller. Daarbij kunt u zonder meer niet stellen dat u geen enkel gebrek hoefde te verwachten.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop onze website.