elektronische autosleutel
Vraag gesteld door Hans Richard op 5 januari 2018
Mijn Mitsubishi Colt heb ik nieuw gekocht op 29 januari 2010 en heeft 71.000 km afgelegd. Is altijd in onderhoud geweest bij de dealer/leverancier. Nu is het printplaatje van de sleutel kapot. Formele garantietijd is 2 jaar. Een printplaatje wil Mitsubishi Nederland NL niet leveren. Alleen een hele nieuwe sleutel kosten 190 €. Sleutels van diverse merken zijn bij sleutelbedrijven te koop voor ongeveer 75€ (niet officieel via dealers) Mitsubishi zegt "markt conforme "prijzen te hanteren. Is een beroep op non conformitijd haalbaar en zijn er andere mogelijkheden ?
Antwoord van Annemieke
ANWB ExpertDe elektronische autosleutel van uw auto is kapot. De garantie van twee jaar is voorbij. U vraagt of u de kosten voor een nieuwe sleutel kunt verhalen op de verkoper.
Heeft u garantie, dan kunt u hier mogelijk een beroep op doen. Is de garantie voorbij, dan mag u als consument volgens de wet redelijke verwachtingen van het gekochte product hebben. Er moet wel vaststaan dat de gebreken al bij de levering aanwezig waren. Bij gebreken die de eerste zes maanden na aankoop optreden wordt ervan uitgegaan dat deze er al bij de levering waren. De verkoper moet dan het tegendeel bewijzen.
De verwachtingen hangen onder meer af van het bouwjaar, de kilometerstand, het onderhoud en het gebrek zelf. Hoe ouder de auto, des te minder je mag verwachten. Ook is het gebrek zelf van belang. Van het ene onderdeel mag je een langere levensduur verwachten dan van een ander onderdeel.
Uw elektronische sleutel is na 8 jaar stuk gegaan. Een elektronische sleutel wordt veel gebruikt en kan door gebruik beschadigen. Een levensduur van acht jaar is niet ongewoon. Het is dan ook niet zo dat u kunt stellen dat u dit gebrek niet hoefde te verwachten. U kunt de verkoper dan ook niet aanspreken voor de kosten. Is er buiten Mitsubishi een andere goede sleutelspecialist die voordeliger een nieuwe sleutel kan maken, dan is dat een alternatief voor de duurdere sleutel van Mitsubishi zelf.
Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.
Deel deze pagina