Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Motor met verborgen gebrek

Vraag gesteld door BoukeGG op 28 juni 2017

Kan ik na bijna 2 jaar na aankoop van een 2-hands camper een Bovag garage nog aanspreken op een "verborgen gebrek" aan de motor?
We hebben bijna 2 jaar geleden een camper gekocht op basis van een Ford 2.2 TDCI motor. 5 jaar oud en ruim 60.000 km op de teller. Verschillende problemen gehad tot nu toe:
Turboslang los, vastgelopen versnellingsbak en nu iets met de turbo en motorschade met als gevolg een ruilmotor met turbo. Tijdens de demontage van de kapotte motor is gebleken dat er bij de vorige eigenaar slechte reparaties zijn uitevoerd. Wat is naar voren gekomen:
Deksel van de distributieketting deksel is ooit los geweest omdat er geen originele pakking tussen zit.
Van de motorsteun bouten was er 1 afgebroken en 2 stuks waren niet volledig ingedraaid en vastgezet met een soort epoxy.
Een van de krukaspoeliebouten bestond uit een draasiend met daarop vastgelast, of eigenljk gebakken, een moer.
Conclusie van de Ford dealer is dat er een echte beunhaas aan de motor heeft gewerkt en dat de huidige schade aan de motor best een veroorzaakt zou kunnen zijn door de brobbelwerk.
Als ik had geweten dat er op deze manier reparaties aan de motor waren utgevoerd dan hadden we deze zeker niet gekocht.
Kan ik nu de Bovag dealer nog aanspreken of kan hij zich beroepen op dat hij het ook niet wist, hij heeft de camper uit duisland geimporteerd.

Antwoord van Marika

Antwoord van Marika

ANWB Expert

Om uw vraag goed te kunnen beantwoorden zou ik graag het volgende willen weten:

1. Is de genoemde FORD dealer ook de verkoper van de camper geweest?

2. Hebt u de gebreken bij de verkoper laten repareren of bij een derde?

3. Heeft de verkoper op uw verzoek de camper uit Duitsland geïmporteerd of stond de camper al bij de verkoper?


Alvast meer informatie over klachten na aankoop kan op onze website.



***

Reactie van BoukeGG:

De Ford dealer is niet de verkoper van de camper geweest.
De Ford dealer heeft het nu geconstateerd tijdens het vervangen van de motor. Ik wist op dat moment niet dat dit met de motor aan de hand was. De gedachte was dat ik pech had en dat de motor "gewoon" in de puin was gedraaid. De gedachte was nog dat dit het probleem met de verstuivers zou zijn en motorschade maar ondertussen zijn de verstuivers getest en deze zijn goed. Dus pas na de demontage van de Ford dealer bleek dat er meer met deze motor aan de hand was.
De verkoper heeft de camper geimporteerd en deze stond bij hem op de website en toen hebben we bij hem deze camper gekocht onder inruil van onze oude camper.
Ik ben trouwens op dit moment ook aan het opschalen naar mijn rechtsbijstands verzekering.



***

Reactie van Annemieke Zerdoun:

U heeft een camper gekocht waarbij na twee jaar verschillende gebreken zijn geconstateerd. U vraagt zich af of u hier nog iets aan kunt doen.

Indien u een gebruikte camper koopt heeft u daarbij wellicht garantie. Afhankelijk van de duur van uw garantie zouden deze kosten onder de garantie kunnen vallen.

Is de garantie inmiddels verstreken, dan kunt u nog altijd een beroep doen op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Tevens moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan. Ontdekt u het gebrek na deze zes maanden dan zal in ieder geval moeten worden aangetoond dat de auto normaal is gebruikt en naar behoren is onderhouden

In uw geval betreft het een camper van enkele jaren oud jaar oud. Daarbij kunt u op zich aangeven dat u dit gebrek niet hoefde te verwachten. Het aantal gereden kilometers kan nog wel van invloed zijn.

U zou de verkoper aan kunnen spreken op grond van het feit dat u deze reparatiekosten nog niet hoeft te verwachten. U moet de verkoper wel de gelegenheid bieden om de gebreken te onderzoeken en/of te herstellen. Laat u een ander repareren zonder de verkoper hierin te betrekken, dan verliest u mogelijk uw rechten.

U geeft aan rechtsbijstand te hebben. Het is aan te raden deze in te schakelen.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.



***

Reactie van BoukeGG:

Waarvoor dank, hier heb ik iets aan. En ik ga zeker opschalen naar mijn rechtsbijstandsverzekering.