Hybride motor (IMA) Honda Civic na 200 km kapot

Vraag gesteld door MeneerJanssen op 09 april 2018

Hallo,

Op zaterdag 3 maart kochten wij een Honda Civic 1.3 Hybrid (2008) na het maken van een proefrit en een kort gesprek over de auto. De auto was net gekeurd en wij hebben nog expliciet gevraagd naar de elektrische (IMA) motor. Deze zou helemaal in orde zijn en sowieso normaliter geen storingen vertonen laat staan kapot gaan.

Het viel ons vrij snel op dat de metertjes van de IMA zich raar gedroegen, en helaas ging al na 200 km rijden het IMA lampje branden. Na inspectie door de Honda-dealer in Venlo bleek dat het IMA-systeem volledig kapot is. We hebben geprobeerd gebruik te maken van de garantie bij Honda, maar de aanvraag is afgewezen omdat deze enkel geldt voor modellen jonger dan 8 jaar.

Tevens hebben wij natuurlijk contact opgenomen met de dealer. Deze gaf aan dat er geen garantie op de auto zit en dat hij dit ook expliciet heeft aangegeven. Hij zei dat hij ons wel wat tegemoet kon komen in de kosten (vervanging IMA kost 2700 ex. btw. en de aanschaf van de auto was 6150) maar dat hij niet alles wilde betalen.

Toen heb ik hem gewezen op non-conformiteit, zoals omschreven op jullie website. Hij heeft gezegd dat hij dit zo'n situatie nog nooit had meegemaakt en moest gaan overleggen over de mogelijkheden. Hij verwees weer naar de gemaakte proefrit en naar het feit dat hij hem zelf gekeurd en getest had.

Als ik het zo lees op de website van ANWB lijkt mij dat de verkoper in deze situatie verplicht is de reparatie te betalen of akkoord te gaan met ongedaan maken van de koop. Klopt dit? Of is zijn proefrit-argument wel valide? Zijn er eventueel andere juridische gronden waarop hij hier onderuit kan komen? Ik wil graag goed geïnformeerd zijn voor hij terugbelt.

Daarnaast vroeg ik mij af; stel hij komt met het voorstel om de auto in te ruilen voor een ander model, moeten wij daar dan akkoord mee gaan? We hebben de auto namelijk vooral gekocht vanwege zijn zuinigheid en zouden niet blij zijn met een onzuiniger model. Tevens is ons vertrouwen in desbetreffende dealer enigszins geschaad.

Tot slot; op internet vind je verschillende gebruikte en gerefurbishte accupakketten voor de Civic. Zijn wij verplicht akkoord te gaan met een mogelijk voorstel om deze, goedkopere optie als compensatie aan te bieden?

Alvast bedankt voor de reactie(s).

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt op 3 maart 2018 een occasion gekocht (Honda Civic 1.3 Hybride uit 2008). Na het maken van een proefrit en na navraag te hebben gedaan over o.a. de elektrische motor bent u overgegaan tot de koop van de auto. Na 200 km ging het IMA lampje branden. Een Honda dealer uit Venlo constateerde dat het IMA systeem kapot is. U komt niet in aanmerking voor de garantie van Honda gelet op de leeftijd van de auto. De dealer wilt u tegemoetkomen in de kosten. Echter, u wilt een geheel kosteloze oplossing nu de auto volgens u niet conform is. Ook wilt u weten of u eventueel akkoord moet gaan met een inruilvoorstel voor een andere auto die mogelijk minder zuinig is.

U hebt de auto gekocht zonder garantie en kunt dan ook alleen een beroep doen op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, hetgeen verteld is door de verkoper, onderhoud en het gebrek zelf. Hoe ouder de auto, des te minder u mag verwachten.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, zoals bij u, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

Als koper moet u wel onderzoeken wat u koopt. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto. Als gebreken ook door een particulier eenvoudig te zien/ontdekken zijn dan zijn het geen verborgen gebreken.

In uw geval hebt u expliciet gevraagd naar de IMA motor. De verkoper heeft u daarop verzekerd dat die in orde is en er normaliter geen storingen zijn bij dergelijke motoren. U mocht daar dan ook uw verwachtingen van de auto op baseren. Nu de auto na 200 km toch een IMA defect vertoond kunt u zich beroepen op non-conformiteit. Kosten voor reparatie komen op grond van art 7:21 lid 2 BW voor rekening van de verkoper.

Komt u niet tot een vergelijk met de verkoper; leg dan het geschil ter beoordeling voor aan de Geschillencommissie Voertuigen (dat kan alleen indien het gaat om een BOVAG bedrijf of indien het bedrijf rechtstreeks bij de Geschillencommissie is aangesloten)of span een civiele procedure aan bij de rechter. Let u er wel op dat u dan moeten kunnen aantonen dat de verkoper expliciet heeft aangegeven dat de IMA motor in orde is en normaliter geen storingen vertoond.

Om de verkoper aan te spreken kunt u gebruik maken van ons handig stappenplan.



***

Reactie van MeneerJanssen:

Beste Marika,

U geeft aan; "Let u er wel op dat u dan moeten kunnen aantonen dat de verkoper expliciet heeft aangegeven dat de IMA motor in orde is en normaliter geen storingen vertoond."

Dat is ons mondeling medegedeeld. Wij waren daar met 3 personen aanwezig en stonden er allen bij. Is dit voldoende of meer een gevalletje "ons woord tegen het zijne" en kunnen wij het derhalve niet voldoende aantonen?