Bezwaar parkeerkosten pula

Vraag gesteld door Doornbosolga op 05 maart 2018

Hoi,

Zoals meerdere ANWB-members hebben wij ook een boete gekregen voor parkeren in Pula. We hebben het advies op de website gevolgd en bezwaar aangetekend en de parkeerkosten voor een dagkaartje en opvragen van het kenteken betaald.
Inmiddels hebben we weer bericht gehad van het deurwaardersbureau. Ons bezwaar wordt als ongegrond zien en daar stemmen zij niet mee in. We hebben nav van dit bericht nog even telefonisch contact met hen gehad. Het deurwaardersbureau gaf aan dat de zaak nu verder bij de Kroatische partij ligt.
Wat kunnen we nu het beste doen? Alsnog de parkeerkosten betalen of afwachten of er een civiele procedure in Kroatie wordt gestart? En... wat doen andere ANWB-leden?

Bedankt,
Olga

Antwoord van Yda

ANWB Expert

U hebt net als bijna 500 andere Nederlanders een brief gekregen over niet betaalde parkeerkosten in Pula. Het door u gemaakte bezwaar is door de deurwaarder afgewezen.

Het is nu aan het Kroatisch parkeerbedrijf om te beslissen of ze nu met hun vordering naar de Kroatische rechter stappen. Bekend is dat er op dit moment al heel veel procedures lopen in Kroatië. Over dit onderwerp is al veel geschreven op dit platform zie Pula

Uiteindelijk zult u zelf moeten kiezen of u betaalt of dat u af gaat wachten of ze daadwerkelijk tot een procedure overgaan. Er zijn volgens alle bronnen die wij geraadpleegd hebben nog geen uitspraken gedaan in deze kwestie. Als er een procedure volgt dan zult u juridische bijstand in Kroatië in moeten schakelen. De gegevens van een advocaat die u bij kan staan vindt u in bovenstaande link.

Als u bij een procedure niet zelf een advocaat inschakelt om u bij te staan dan zal de rechtbank een advocaat aanwijzen. Dat betekent dat u in elk geval juridische kosten zult moeten maken bij een procedure.

Hoe groot de kans is dat ze een procedure opstarten, kan ik u niet zeggen.