Rechten bij aankoop Occasion
Vraag gesteld door Rechten aankoop Occasions op 31 mei 2017
Goedemiddag, Op 6 januari 2017 hebben wij een tweedehands Volkswagen Golf aangeschaft via een Vakgarage. Wij hebben deze auto aangeschaft voor een bedrag van € 12.995,-- inclusief afleverpakket. Op de website van de betreffende vakgarage staat dat alle occasions worden geleverd met een BOVAG garantie van minimaal 6 maanden. Wat voor ons een geruststellende gedachten was bij de aankoop van een auto van dit toch aanzienlijke bedrag. We zijn bij de garage ter plaatse geweest voor een proefrit en een gesprek met verkoper en we hebben een overeenkomst gesloten voor de aankoop tegen de vraagprijs (waarbij we ook onze oude auto hebben ingeruild). Op de aanbieding/ informatie over de auto stond een complete kosten specificatie waarin nog extra gesproken werd over een 'Vakgarant' garantie van 6 of 12 maanden. Aangezien volgens de website de BOVAG garantie van toepassing is hebben wij niet voor deze aanvullende 'Vakgarant' garantie gekozen (op de getekende factuur staat ook dat er wordt afgezien van de garantie, wat door ons is opgevat als de garantie zoals vermeld in de aanbieding). Op 27 maart kwam het eerste mankement aan het licht, in de vorm van olielekkage. We zijn hiervoor terug gegaan naar de betreffende vakgarage en zij hebben dit probleem bekeken (hiervoor zijn geen kosten in rekening gebracht). Aangezien er niet direct duidelijk was wat de oorzaak was is er voor de week erna opnieuw een afspraak ingepland om het nader te onderzoeken. Op weg naar huis kwamen we langs de snelweg te staan omdat de turbo kapot was waardoor de auto al zijn vermogen verloor. We zijn door de ANWB teruggebracht naar de vakgarage en die vertelde ons toen dat het vervangen van een turbo niet in de BOVAG garantie viel en dat de kosten voor onze rekening kwamen. We waren hier erg over ontstemt maar hebben de kosten (€ 850,--) geaccepteerd. Hier is toen ook niet aangegeven dat wij helemaal geen garantie hebben op de auto. Afgelopen weekend kwam het volgende mankement aan het licht en ging het waarschuwingslampje van het motormanagement branden. ANWB heeft ons afgeraden om verder te rijden met de auto. Wederom de vakgarage gebeld en toen werden we snel afgescheept met het verhaal dat we garantie tot aan de deur hadden en ze niets voor ons konden betekenen. Ze wilde er wel naar kijken maar dit kan pas over 2 weken in verband met de drukte. We hebben de auto door de auto-ambulance naar een erkende dealer in de buurt laten brengen, die de auto heeft nagekeken en het blijkt dat de derde cilinder niet volledig presteert. De kosten om dit te repareren werden geschat op ca. € 2.500 - € 3.000. Naar aanleiding hiervan contact opgenomen met de vakgarage en we kregen wederom te horen dat ze niets voor ons konden betekenen. Als wij deze reparatie uit zouden laten voeren zou dat betekenen dat wij in 5 maanden tijd ca. € 3.850,-- aan reparaties hebben gehad voor een auto die € 12.995,-- heeft gekost. Ons inziens abnormaal hoog en absoluut niet in verhouding. We zijn het vertrouwen in de auto volledig kwijt en vragen ons af of de reparaties überhaupt op zullen houden als we dit eventueel laten maken. Bij aankoop hebben we tevens een onderhoudsboekje ontvangen met alle reparaties, onderhoud etc. van de afgelopen jaren en op basis hiervan hebben wij de auto gekocht, die ons nu zwaar tegenvalt. Heeft er iemand ervaring met een dergelijke situatie en kan ons adviseren hoe dit verder aan te pakken? Dit moet toch niet kunnen! Bedankt alvast!
Antwoord van Marika
ANWB ExpertU hebt een auto gekocht bij een Vakgarage met 6 maanden BOVAG garantie. Binnen drie maanden ontstond het eerste mankement waarna er meerdere volgden. De Vakgarage geeft aan dat er sprake was van garantie tot aan de deur en zij dus niets (kosteloos) kunnen betekenen voor u. Omdat de totale reparatiekosten zich ophopen tot een bedrag van € 2.500 - € 3.000 vraagt u zich af wat u nu het beste kunt doen.
Als u de auto hebt gekocht met garantie dan zijn de kosten voor herstel voor de verkoper. Heeft u geen garantie, dan kunt u een beroep doen op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Over het algemeen geldt "hoe ouder de auto, des te minder u mag verwachten".
Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.
In uw geval hangt de vraag of u de verkoper voor de kosten kunt aanspreken onder meer af van de leeftijd van de auto en de kilometerstand en het onderhoud.
Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.
Deel deze pagina