wat doe ik met het hoge olieverbruik van mijn Seat Exeo met 1.8 TSI-motor?

Vraag gesteld door JonAnton op 05 januari 2017

Er wordt gesteld dat er op het internet hierover voldoende info te vinden is, dan lees ik o.a. bij tv-programma Radar dat die te harde zuigerveren ertoe kunnen leiden dat de motor echt stuk gaat, Dus is sprake van een constructiefout:
1. moet de VAG-groep hier dus niet zonder meer tot reparatie overgaan?
2. moet je dus sowieso niet overgaan tot laten repareren om dure schade te voorkomen?
2. is het zinvol je aan te sluiten bij de stichting Audiclaim?
gr
JonAnton

Antwoord van Yda

ANWB Expert

Zoals hierboven al gesteld zijn er problemen van hoog olieverbruik bij 1.8 TSI motoren bekend. Er is echter geen terugroepactie.

De importeur verwijst naar het dealer netwerk. Juridisch is het zo dat u verwachtingen mag hebben van een zaak die u koopt. De verkoper, dus niet de importeur, is de aan te spreken partij als de auto niet aan de verwachtingen voldoet. Het advies is dan ook als u te maken hebt met een hoog olieverbruik naar de dealer te gaan en te vragen om een oplossing. Mijn technische collega’s adviseren ook om in verband met de dossier vorming regelmatig de olie te laten peilen door de dealer en ook daar te laten bijvullen. Op die manier is er geen discussie over de het olieverbruik. Belangrijk is ook of er sprake is van een constant (hoog) olieverbruik of dat het olieverbruik toeneemt. In alle gevallen moet u om uw rechten te houden de klachten eerst melden bij de verkoper en hem in de gelegenheid stellen het probleem op te lossen.

U vraagt of u niet sowieso moet laten repareren om meer schade te voorkomen. Als u laat repareren zonder overleg met de verkopende dealer dan verspeelt u uw rechten. Vandaar mijn advies in elk geval eerst naar de verkopende dealer te gaan. Als die dealer niet meewerkt en het olieverbruik onaanvaardbaar hoog is dan is het tijd hem schriftelijk in gebreke te stellen.

U vraagt ook of het zinvol is u aan te sluiten bij Audiclaim. Er is bij ons weinig bekend over de werkwijze van Audiclaim. Wel is bekend dat zij werken op basis van no cure no pay en u ook aan hen moet betalen als u zelf een oplossing bereikt. Op de website van Audiclaim is ook weinig voortgang te zien. De laatste berichten zijn van 2015.

Indien u er niet uitkomt met de verkopende dealer dan kunt u een beroep doen op uw rechtsbijstandsverzekering. En als u geen rechtsbijstandsverzekering hebt dan kunt u zelf de klacht indienen bij de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie: klachten na aankoop