Tijdens APK-keuring auto defect geraakt

Vraag gesteld door JasperO op 15 mei 2018

Beste lezers,

Er is een kwestie waar ik mee zit. Ik heb de situatie zo duidelijk mogelijk geprobeerd te omschrijven, u leest het hieronder!

Mijn probleem
Ik zit met een auto die bij een APK-garage staat waar ik hem vorige week woensdag picobello en rijdend heen heb gebracht. Tijdens de keuring is deze stukgegaan. De oorzaak van het probleem wordt neergelegd bij het bedrijf dat twee jaar geleden een elektronisch apparaat heeft uitgebouwd en dus indirect naar mij. Dit bedrijf is gecertificeerd, deskundig in auto-elektronica in- en uitbouwen (stereo/alarm etc.) en erkend door de fabrikant van desbetreffend apparaat. Nu is mijn auto niet gekeurd, stuk en staat hij nog bij het APK-station.

Wat is er precies gebeurd?
Woensdagmorgen 9 mei heb ik mijn Seat Marbella (1994) voor een APK naar een garage gebracht. De auto is netjes, wordt weinig bereden en is daar al vier keer eerder gekeurd. Ik heb hem achtergelaten want ik moest naar mijn studie en ben dus niet bij het keuren zelf geweest.
Nog niet op mijn studie aangekomen word ik gebeld: "Ja, we willen je auto na de remmentest de brug oprijden en je auto start opeens niet meer. Heb je dit vaker?" Ik heb in 5 jaar nooit startproblemen gehad en ik heb dit dan ook geantwoord. "Zit er wel voldoende benzine in?" was de volgende vraag. Ja, de tank was halfvol toen ik hem daar die ochtend had afgeleverd. Dat kon het probleem dus ook niet zijn. De persoon van de garage stelde voor hem buiten even te laten afkoelen (. . ?) om het een paar uur later opnieuw te proberen.
Ik hoorde niets meer van hen en belde rond 16:45 zelf. Ze hadden er eigenlijk niet meer naar gekeken want geen tijd meer gehad. Donderdag was Hemelvaartsdag en afgesproken dat ik vrijdag weer even zou bellen.

Zo geschiedde. Vrijdag einde dag heb ik wederom contact gezocht. Nu kreeg ik het volgende verhaal: "Ja, je hebt kortsluiting gehad. De bedrading links als je de motorkap opent is helemaal gesmolten". "Draait de startmotor nog wel rond?" vroeg ik. "Nee, hij doet helemaal niks meer". Raar, waarom zou je woensdag dan vragen of er nog wel benzine in zit? Toen draaide de startmotor kennelijk nog wel rond.
Ik vond het toen al een raar verhaal. Ze zouden ermee verder gaan en het proberen te fixen. Na het weekend zouden ze contact met me opnemen.

Zo geschiedde. Ik werd gebeld door de garage en nam met goede hoop op. "Ik pas", klonk het aan de andere kant van de lijn. Ik vroeg wat hij bedoelde. "Het is zo'n t*ringzooitje dat ik er niet aan durf te beginnen" zei de monteur.
"Dat uitbouwbedrijf heeft er echt een rommeltje van gemaakt! Zij moeten er maar naar kijken want ik durf het niet". Het gesprek eindigde ermee dat ik dan maar de ANWB moest bellen en dat zij mijn auto dan naar het bedrijf konden slepen.

Mijn vraag:
Experts, wat zijn mijn rechten en welke actie kan ik ondernemen?

Bij voorbaat hartelijk dank voor de genomen moeite en zie antwoorden graag tegemoet!

Met vriendelijke groet,

Willem
Een radeloze Marbella-bezitter

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Tijdens de APK is er schade onstaan aan uw auto. De keurmeester wijst met beschuldigende vinger naar de garagist die eerder aan de auto gesleuteld heeft. U vraagt zich af hoe nu te handelen.

Schade tijdens de reparatie
Bij het ophalen van de auto ontdek u dat deze schade heeft, een deuk die er bij het brengen nog niet zat of een technisch mankement welke bij inleveren niet aanwezig was. Om de schade te kunnen claimen moet u bewijzen dat de garage deze heeft veroorzaakt. Stel de garage aansprakelijk door middel van een brief.

Stappenplan klachten na reparatie en onderhoud
Voor onze stappenplan en voor onze modelbrief verwijs ik u naar onze website.