Compesatie problemen met Nissan

Vraag gesteld door fielemon op 10 januari 2018

3x software met het slot in 6jaar. een constructie fout in de software.
Heb dit om de 2 jaar voor € 1100 per keer. maar ze willen me niet tegemoet komen in de kosten, wij op de p.c. kunnen zien dat heel veel auto's van 2009/2010 dit euvel hebben

Antwoord van Annemieke Zerdoun

ANWB Expert

Heeft het zin om nog verder met Nissan in onderhandeling te gaan, dat heb ik zelf al met hun gedaan zonder resultaat.



***

Reactie van Annemieke Zerdoun:

U heeft een vraag over een gebrek in de software van uw auto. U heeft al 3 maal voor een bedrag van 1100 euro aan reparaties moeten betalen. U vraagt wat u hiermee kunt.

Bij de aankoop van een nieuwe auto koopt heeft u garantie. Afhankelijk van de duur van uw garantie zouden deze kosten onder de garantie kunnen vallen.

Is de garantie inmiddels verstreken, dan kunt u nog altijd een beroep doen op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Het gebrek moet wel bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan. Ontdekt u het gebrek na deze zes maanden dan zal in ieder geval moeten worden aangetoond dat de auto normaal is gebruikt en naar behoren is onderhouden

In uw geval betreft het een auto van 6 jaar oud. Het gebrek is al drie keer opgetreden, de eerste keer na twee jaar. Daarbij kunt u nu aangeven dat u dit gebrek niet weer hoefde te verwachten. Het aantal gereden kilometers kan nog wel van invloed zijn.

U zou de verkoper aan kunnen spreken op grond van het feit dat u niet zo snel na aankoop al deze reparatiekosten hoeft te verwachten. Bovendien is het de vraag of er over twee jaar weer dezelfde reparatie te verwachten is. Het zou redelijk zijn als de verkoper een (aanzienlijk) deel van de kosten op zich zou nemen.

Nissan heeft mogelijk hiervoor een coulanceregeling. Nissan is echter niet uw aanspreekpunt. De dealer die u de auto heeft geleverd zal dit voor u op moeten lossen. Ook als de coulanceregeling van Nissan dit niet dekt. Komt u er niet uit met de dealer, dan kunt u deze zaak voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. (www.sgc.nl) Aangezien het gebrek elke twee jaar weer verschijnt is dat wel aan te raden.

Het is altijd zinvol om om de tafel te gaan zitten met de dealer. Geeft u aan bij uw dealer dat u deze stap zult zetten als zij u niet tegemoet komen.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.