Rover 75, vervanging cilinderkop en koppakking. Tapeinde niet vervangen en enkelvoudige pakking.

Vraag gesteld door Daniel Frederik Nijland op 13 maart 2017

ik heb 8 maanden een Rover 75 gekocht bij Willem Schoon te Purmerend. Volgens W. Schoon moest de Cilinderkop gevlakt worden en koppakking gedaan worden, ik heb deze auto afgewacht tot dat deze klaar was en in goede Trouw gekocht omdat mij verteld was hoe goed hij was! en vertrouwde ook op de goede naam, ik kwam er el gauw achter dat de Tapeinde niet vervangen waren en dat er een enkelvoudige pakking tussen zat en niet een dikkere gesloten pakking, maar de pakking is kapot gegaan en de koelvloeistof liep de motor in, ik dacht dat W. Schoon met de klant zou mee denken en tot een minnelijk aanbod zou komen van ieders de helft, nee W.Schoon eist het bedrag van 877.95. terwijl hun deze auto hebben gemaakt en dus niet volgen de normen! ik heb hier mijn belangenbehartiger van op de hoogte gesteld zelf zij werd niet netjes behandeld, mijn auto staat hier nu in de tang en richt mijn verzoek naar de specialisme van jullie kant, Vriendelijke groet, Daniel Nijland. De Rijp.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Om uw vraag goed te kunnen beantwoorden, ontvang ik graag aanvullende informatie. Wat is het kenteken van uw auto?



***

Reactie van Daniel Frederik Nijland:

De Kenteken van de Rover is : 53-FL-DX. Ik U zeggen dat ik niet of nauwelijks op de hoogten werd gehouden o.a. bijvoorbeeld wat wel of niet de kosten zouden zijn of waar het op uit zou komen kwa bedrag en welke onderdelen er werkelijk vervangen zouden worden, ik weet zelf omdat ik in het verleden bij NISSAN heb gewerkt dat de Tapeinde die langer dan vijf of tien jaar in het motor blok hebben gezeten dat deze zeker vervangen moeten worden en als er een nieuwe pakking geplaatst moet worden dan ga ik er van uit dat er een gesloten dikkere RVS pakking tussen komt en dat is niet van af het moment dat ik de auto kwam halen niet gedaan dat ik deze auto kocht! er zat gewoon een standaard pakking tussen en tapeinde waren niet vervangen! door Willen Schoon te Purmerend. ik heb hun nog een mail gestuurd om hun te gemoed te treden dat het bedrag in het midden uit zou komen maar meneer Schoon wil niet toegeven dat de fout bij hem ligt, ik vind dit echter een schandelijke behandeling door deze garage! ik heb gewoon normaal met deze auto gereden en geen Parijs Dakar ! ik wil niet voor de fouten en beslissingen die Willem Schoon heeft gemaakt op draaien.

Hopelijk kunnen jullie mij uit deze situatie Redden!

Vriendelijke Groet. Daniel Nijland.



***

Reactie van Cathy Lutgert:

U geeft aan dat u een Rover hebt gekocht, de auto werd geleverd na een reparatie aan de cilinderkop en koppakking. Nu is de pakking kapot gegaan en de koelvloeistof de motor in gelekt. Hierdoor had u schade. Deze schade is gerepareerd door uw verkoper. Echter de verkoper wil u niet tegemoet komen in de kosten voor het schadeherstel.

U bent van mening dat de reparatie aan de cilinderkop en koppakking voorafgaande aan de koop niet goed is gedaan. Dit zou betekenen dat er sprake is van non-conformiteit. U hebt een auto gekocht die niet voldeed aan uw verwachtingen. U mocht immers verwachten dat de reparatie goed was uitgevoerd en dat u dus met dit specifieke onderdeel voorlopig geen problemen zou hebben.

Non-conformiteit
Volgens de wet kun je herstel van het gebrek of vervanging van het product eisen van de verkoper, als je kunt aantonen dat het product niet de eigenschappen heeft die je op grond van de overeenkomst mag verwachten. Dit staat in artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek. Welke eigenschappen je mag verwachten van het product is onder andere afhankelijk van:

  • het soort productde prijs van het product
  • bouwjaar
  • kilometerstand of draaiuren
  • waar het product is gekocht (dealer of particulier)
  • informatie van de verkoper
  • informatie op de koopovereenkomst
  • aanbod in de brochure of folder van de fabrikant

  • In het algemeen geldt: hoe ouder en goedkoper een product is, hoe minder je er van mag verwachten. Zo mag men van een 9 jaar oude auto van € 2000,- met een kilometerstand van ruim 350.000 km minder verwachten dan van een 2 jaar oude auto van €25.000,- met 40.000 km op de teller.

    Indien de schade is ontstaan binnen 6 maanden na aankoop dan moet de verkoper bewijzen dat de auto goed was ten tijde van de koop.

    Indien de schade is ontstaan na 6 maanden na aankoop dan moet u bewijzen dat de auto niet goed was ten tijde van de koop. Dus dat de reparatie niet goed was uitgevoerd. Hiervoor heeft u de oude onderdelen nodig.

    Uw belangenbehartiger kan u helpen met het aansprakelijk stellen van uw verkoper. U kunt ook gebruik maken van onze modelbrieven.