Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Garage is nalatig in service en communicatie

Vraag gesteld door PimD1988 op 6 oktober 2017

Hoi experts,

kunnen jullie mij helpen/adviseren bij het volgende:

Ik heb mijn auto bij de garage gebracht voor een olie-lek. Dat hebben zij verholpen maar daarbij hebben zij ook een defect gecreeerd, de auto wil namelijk niet meer starten. Zij repareren dit uiteraard, alleen dit duurt nu zo lang (op het moment van schrijven staat mijn auto nu 4 weken) bij de garage. Inmiddels staat de auto bij een elektronica-specialist en wanneer ik om een update vraag krijg ik steeds te horen dat er geen nieuws is.

Is er een bepaalde manier om iets van een procedure op te starten?

Antwoord van Marlijn

Antwoord van Marlijn

ANWB Expert

Uw garage heeft bij uw auto een olielekkage verholpen, maar tijdens de reparatie is een nieuw defect ontstaan; de auto start niet meer. Uw auto staat intussen al vier weken bij de garage, maar het probleem is nog steeds niet verholpen. U vraagt zich af wat te doen.

Termijn
De wet geeft geen termijn voor een "gewone" reparatie of onderhoudsbeurt. Daarom is het belangrijk hier afspraken over te maken. Als u dit niet hebt gedaan, is het lastig te bewijzen dat u schade lijdt door de duur van de reparatie. Hebt u wel afspraken gemaakt en lijdt u schade, dan heeft u recht op bijvoorbeeld een leenauto of een redelijke vergoeding voor een huurauto.

Wanneer er een reparatie wordt uitgevoerd op basis van non-conformiteit ("wettelijke garantie"), dat is een gebrek dat u op grond van de koopovereenkomst niet hoefde te verwachten, dan geeft de wet wel aan dat er hersteld moet worden binnen een redelijke termijn. Dit is doorgaans twee weken.

Ingebrekestelling sturen (schriftelijk)
Om de garage aan te kunnen spreken is het van belang om alsnog een termijn te stellen waarbinnen de auto (voor rekening van de garage) gerepareerd moet zijn. Ik adviseer schriftelijk (en aangetekend) een ingebrekestelling te sturen en daarin een termijn te noemen. Verdere informatie over de stappen die u kunt nemen, leest u in het stappenplan onderhoud en reparatie.