Claim vertraagde vlucht

Vraag gesteld door guusaarts op 09 februari 2017

Ik had een claim bij Air France ingediend vanwege vertraging.Ik kreeg dit antwoord. Is dit overmacht?
Why no compensation
Flight AF 431 was delayed due to the bad weather conditions in San Jose. A delay caused by weather circumstances is seen as an unforeseen problem and KLM/Air France could not have taken any actions in order to prevent this issue. Therefore this is considered an extraordinary circumstance which I cannot offer compensation for.
Overal lees ik dat er sprake moet zijn van extreme weersomstandigheden. Is dat nader omschreven? Ik heb zelf op het vliegveld niets waargenomen.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft op grond van de Europese Verordening een claim ingediend bij KLM/Air France wegens langdurige vertraging. Deze claim is afgewezen met een beroep op overmacht wegens slechte weersomstandigheden. U vraagt zich af of deze afwijzing wel terecht is.

Als de vertraging een gevolg is van overmacht heeft u geen recht op een financiële compensatie. U behoudt wel recht op verzorging en alternatief vervoer. Van overmacht is sprake als de vertraging ontstaat door situaties waar de luchtvaartmaatschappij niets aan kan doen bijvoorbeeld bij een orkaan, aswolk van een vulkaan of oorlog. Het Europese Hof van Justitie heeft bepaald dat er bij onvoorziene technische problemen meestal geen sprake is van overmacht.

Laat KLM/Air France maar aantonen dat er sprake was van extreme weersomstandigheden of schakel uw eventuele rechtsbijstandverzekering in. Mocht u niet over een rechtsbijstandverzekering beschikken, dan zou u ook voor één van de vele claimbureau's kunnen kiezen. Zij hebben vaak ook gegevens over de weersomstandigheden.

Meer informatie over de rechten van luchtvaartpassagiers en een stappenplan bij vertraging van uw vlucht vindt u op onze website.