Dubbel luchthavenbelasting betalen

Vraag gesteld door peterleo op 06 december 2017

Ik heb een pakketreis geboekt bij Kras bestaande uit vervoer (TUI fly), hotel L/O en autohuur. Volgens de presentatie op website waar de reis geboekt wordt is in de (bruto) 2x reissom € 1.400,== TUI fly Economy, logies/ontbijt en autohuur alsmede luchthavenbelasting inbegrepen. Exclusief zijn de kosten reservering en calamiteitenfonds (€ 25,00 en € 2,50). Ik verkrijg daarbij totaal € 465,== korting. Ik moet dan betalen € 935,== plus € 27,50 = € 962,50 en optioneel extra € 30,== voor ruimbagage is dat totaal € 992,50. Na betaling van de verschuldigde reissom, totaalbedrag € 1.076,50 bemerk ik dat in tegenstelling tot de info op de website er een bedrag van € 84,== luchthavenbelasting (LHB) is gefactureerd. Ik verzoek dat bedrag van € 84,== aan mij terug te betalen. Als antwoord op mijn klacht over de dubbele betaalde LHB stelt Kras dat deze reisorganisator volgens richtlijnen verplicht is om de LHB te vermelden.De uitleg n.a.v. mijn klacht gaat volkomen voorbij aan het "inbegrepen" zijn. In de tickets is LBH al inbegrepen. De posten logies/ontbijt, Tui fly Economy, autohuur handbagage zijn allen als € 0,00 opgevoerd. Kras heeft een fout gemaakt en ziet de pakketreis als vliegreis waarbij LBH wordt berekend. Ik heb vasthoudend geklaagd en werd zelfs door de verkoopondersteuning (op zaterdag j.l.) opgebeld met het doel mij ervan te overtuigen dat ik ook bij de Geschillencommissie reizen niet in het gelijk zou kunnen worden gesteld. Ik krijg nu dus geen € 84,== terug en ik vond het hinderlijk dat de Kras medewerkster niet naar mijn simpele rekensom wilde luisteren en niet wilde begrijpen dat ik dus dubbel blijkt te betalen voor luchthavenbelasting. Tot slot een pakketreis is heel iets anders dan een vliegticket boeken. Het is een schandaal dat Kras niet behoorlijk kan communiceren en de klachtafhandeling is beneden alle peil. Kan de ANWB mij ondersteunen in mijn klacht die ik bij de Geschillencommissie ga indienen? Ik vermoed dat Kras deze "truc" vaker hanteert en daarom mij met alle kracht probeert te weerhouden van het indienen van deze klacht bij de Geschillencommissie.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een reis geboekt. Luchthavenbelasting zou zijn inbegrepen. Nu heeft u het idee dat u toch dubbele belasting heeft betaald.

Ik kan niet beoordelen of er inderdaad een fout is gemaakt. Dat moet uit de gamaakte afspraken en/of de boekingpapieren blijken. Als u kunt aantonen dat de luchthavenbelasting in het oorspronkelijke bedrag zou zijn inbegrepen en dat u nu dubbel betaald dan raad ik u aan dit voor te leggen aan de Geschillencommissie Reizen. Die kunnen hier een bindend advies over geven. www.sgc.nl

Overigens is in vliegtickets de luchthavenbelasting ook in de prijs inbegrepen.

Op grond van uw lidmaatschap heeft u recht op advies. Behandelen van een zaak valt echter niet onder het lidmaatschap, maar onder rechtsbijstand. Indien u een rechtsbijstandsverzekering heeft raad ik u aan deze in te schakelen. Overigens is de Geschillencommissie juist een heel toegankelijke commissie waar u ook zonder rechtsbijstand als consument eenvoudig uw zaak kunt voorleggen.

Informatie over de gang naar de Geschillencommissie vindt u op onze website.