Auto gekocht met gereviseerde automaat, maar na 2 weken weer storing/defect

Vraag gesteld door Dave1504 op 16 april 2018

Op 17 maart 2018 heb ik een Peugeot 308 uit 2008 bij een bedrijf gekocht, deze had 162.xxx km gelopen. Hiervan zou ook de versnellingsbak gereviseerd zijn (de rekening dateert van 13 maart).
Garantie kon hij niet geven op de auto, omdat deze al 10 jaar oud was.

In de 2 weken na aankoop schokte de auto wel eens bij schakelen, maar er van uit gaande dat de bak gereviseerd was, dus ik dacht dat dat wel normaal was.

Zondag 1 april was ik onderweg met de auto en na 5 minuten rijden kreeg ik de melding "Storing versnellingsbak", nadat ik de auto even later uit en aan gezet had, was de storing weer weg. De eerst volgende keer dat ik de storing weer kreeg was nadat ik die dag een 200 km gereden had.
De dagen hierna kwam de storing steeds vaker voor en het schokken werd ook steeds erger, vooral nadat de auto warm gelopen was.

Ik heb na Pasen gelijk de verkoper gebeld en mijn verhaal uitgelegd. Hij zei toen dat hij de auto had weg gebracht om te laten maken, hij heeft mij later die week ook de rekening van de reparatie gestuurd. Er was ook contact geweest met de garage en ik zou hier later nog wat over horen.

Diezelfde week had ik onderhoud gepland voor het LPG systeem en onderweg daarheen viel de auto ook weer een aantal keer op storing. En doordat die garage het e.e.a. moest resetten in de boordcomputer zag hij ook dat er een storing in de koppelomvormer zat.

Hierna heb ik gelijk de desbetreffende garage gebeld en ook mijn verhaal zelf uitgelegd, met de opmerking dat er een storing in de koppelomvormer zat. Hun vertelden mij, dat toen de kleppen in de bak zijn vervangen, maar dat zij de verkoper ook verteld hadden dat er een kans aanwezig was dat het probleem ,wat de auto toen had , niet opgelost was. Toen een afspraak gemaakt om donderdag 12 april langs te gaan, om daar de auto te laten uitlezen dan wel te repareren.

In tussen had ik het e.e.a. gelezen hier op de anwb site ( https://www.anwb.nl/juridisch-advies/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/stappenplan-klachten-na-aankoop ). Toen heb ik de verkoper een nette mail gestuurd, met wat daarin de opties konden zijn (onbinden/reparatie) en dat ik van te voren eigenlijk wel wilde weten wie de kosten op zich ging nemen.

Hierop was de verkoper best pissig geworden en kreeg ik een mail terug dat hij nu overal vanaf zag en niks oplost. (Na telefonisch contact is dit wel weer gesust)

Afgelopen donderdag ben ik dus naar de garage gereden, en hier werd een storing m.b.t. "drukregeling verschil / richtwaarde"geconstateerd.
De garage wist nu zelf niet wat het probleem veroorzaakte, omdat ze het niet eerder hebben gezien. De mogelijkheden om het op te lossen waren een nieuwe koppelomvormer en/of nieuw hydraulisch brein (maar zelfs dan konden ze niet met duidelijkheid zeggen of het probleem verholpen was) of een nieuwe/gebruikte/gereviseerde bak.

Ter plaatse contact gehad met verkoper. Hij zei dat we er wel samen uit zouden komen, maar als het bijvoorbeeld €2000 zou kosten hij dat niet zo zag zitten.

Ik zou dit weekend gebeld zijn geworden om de kosten en mogelijkheden te bespreken, maar dit is tot op heden niet gebeurd.


-Heb ik toch recht op reparatie, ondanks dat hij de auto zonder garantie verkocht heeft. (Dus m.b.t. wettelijke garantie en non-conformiteit)
-Wie zou dan de kosten moeten betalen.
-Mocht de verkoper niet mee willen werken, wat moet ik dan doen?

Anders ben ik bang dat dit nog wel een tijdje gaat duren.

In ieder geval sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat het zo wel duidelijk genoeg is.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Twee weken na levering van uw Peugeot 308 (bj. 2008/162.000 km) ontstond er een probleem aan de versnelligsbak. Volgens de garagist was de versnellingsbak kort voor levering gereviseerd. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Wettelijke garantie
Hoewel u geen garantie heft ontvangen op de auto, kunt u zch als consument onder voorwaarden wel een beroep doen op de wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW).

Conformiteit gaat uit van een redelijke verwachting welke u van een product mag hebben op grond van de koopovereenkomst. Belangrijke factoren bij de koop van een auto zijn; prijs, bouwjaar, kilometrage, informatie verkoper.

Kosteloos herstel
Nu de verkoper de auto geadverteerd heeft met een gereviseerde versnellingsbak, dan mag u erop vertrouwen dat de versnellingsbak zo goed als nieuw is. Derhalve heeft u dan niet te verwachten, dat de versnellingsbak al na twee weken na levering kuren begint te vertonen.

De verkoper dient de gebreken aan de versnellingsbak op grond van art 7:21 lid 2 BW kosteloos te vervangen.

Civiele procedure
Indien de vecrkoper niet aan zijn verplichtingen voldoet, kunt u overwegen de zaak ter beoordeling voor te leggen aan de kantonrechter. Inschakeling van een advocaat is hierbij niet verplicht.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u o onze website.