Tweedehandse mazda 3 gekocht binnen 24 uur start het niet meer!!

Vraag gesteld door Liesje06 op 04 april 2017

Ik heb een mazda 3 gekocht met bouwjaar 2004 en km stand is 226000 bij een bovag garage voor de prijs van 2300 euro. Ik heb hem op 3 maart gekocht maar kon hem op 7 maart ophalen ivm nieuwe apk en rijklaar maken. Dus ben ik hem gaan halen en hij reed toen normaal zoals bij de proef rit kom ik thuis en wil ik de volgende ochtend dus 8 maart mee rijden start hij opeens niet dus bel ik eerst anwb op omdat ik dacht dat het de accu zou kunnen zijn komt de monteur van anwb langs en die proveert van alles maar lukt niet dus bel ik de verkoper terug en hij heeft toen gezegt dat ik hem naar de dichtsbijzijnde Mazda dealer moest laten verslepen omdat het koeilijk was om bij hem terug te laten brengen dus heb ik dat gedaan na 2 weken keijg ik te horen van mazda dealer dat de PCM module een storing heeft en dat er een nieuwe in moet die 1600 euro kost en hij heeft toen ook aangeraden om de verkoper weer te bellen voor het bekostigen of zelf te repareren dus heb ik dat gedaan maar de verkoper wilt geen van beide en wilt alleen maar 200 euro vergoeden. Ik ben daarmee niet akkoord gegaan want ik vind het niet kunnen dat ik de auto niet eens 24 uur na aankoop hem kunnen rijden! Dus mijn vraag welke stappen kan ik nu nemen en moet ik de auto in tussentijd dat ik dit moet oplossen ophalen bij de dealer? Groetjes lies

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt een tweedehands auto gekocht die u de volgende dag niet meer kon starten. De verkoper heeft u naar een Mazda dealer gestuurd. Die heeft de storing begroot op een bedrag van € 1600, - . De Verkoper wil u enkel tegemoetkomen door een bedrag van € 200, - daarvan te vergoeden. U wilt weten welke stappen u kunt nemen.

Als koper van een gebruikte auto moet u onderzoeken wat u koopt. Hebt u bijvoorbeeld een proefrit gemaakt of de auto laten nakijken? De garage moet op zijn beurt meedelen wat hij weet. Als de garage het gebrek kende maar niet aan u heeft verteld bij de koop kunt u de garage daarop aanspreken. U moet dit wel kunnen bewijzen. Alleen als u bewijs heeft kunt u de garage hiervoor aansprakelijk stellen.

Ook zonder garantie mag u redelijke verwachtingen hebben van het product dat u koopt. Deze verwachtingen hangen wel af van onder meer kilometerstand, bouwjaar en onderhoud van de auto. Ook spelen de afspraken die bij de koop zijn gemaakt een rol. Hoe ouder de auto bijvoorbeeld is, des te minder u mag verwachten.

U kunt proberen om een beroep te doen op de non-conformiteit van de auto. U moet daarbij het volgende bewijzen:

  • dat het product niet voldoet aan de verwachtingen die je op grond van de overeenkomst mocht hebben
  • dat het gebrek al aanwezig was ten tijde van de koop (dit punt is moeilijk te bewijzen)

Het laatste punt is niet van toepassing als het gebrek binnen 6 maanden na de aankoop naar voren komt. Het is dan aan de verkoper om te bewijzen dat het product bij aankoop wel goed was.

Welke stappen u kunt doorlopen in dit geval vindt u op onze website.

Tot slot is het advies om de auto bij de Mazda dealer te laten staan totdat het duidelijk is wat de verkoper gaat doen.