D-Reizen bevestigd boeking en zegt daarna dat het niet doorgaat zonder redelijk alternatief
Vraag gesteld door peterwij op 9 augustus 2018
Beste mensen van de juridische afdeling,
Mijn ernstig zieke moeder (89 jaar) heeft toestemming van haar behandelend specialist om nog een keer op vakantie te gaan.
Derhalve hebben we vanmiddag een reis geboekt bij D-REIZEN en inmiddels ook een bevestiging ontvangen.
Later op de middag kregen we telefonisch te horen van een medewerker van D-REIZEN dat het allemaal niet doorgaat.
We konden wel een alternatief boeken dat ruim 200 euro per persoon duurder is.
Ik heb aangegeven dat we dat niet konden en dat dit voor ons triest en onacceptabel is. (mijn moeder is blij gemaakt met een dode mus)
Wat kunnen we nu doen?
Met vriendelijke groeten, Peter en Oma Wijnen
Antwoord van Michiel
ANWB ExpertNa bevestiging van uw pakketreis door D-reizen, werd deze vervolgens door D-reizen geannuleerd. D-reizen biedt u daarop een alternatieve reis aan, welke € 200 p.p. duurder is. U vraagt zich af wat uw rechte zijn.
Nakoming reisovereenkomst
De reisorganisatie mag een reisovereenkomst alleen bij bijzondere omstandigheden opzeggen (hotel afgebrand, sprake van overboeking hotel, negatief reisadvies, etc). Indien de D-reizen geen bijzondere omstandigheden heeft kenbaar gemaakt, adviseer ik u nakoming van de reisovereenkomst te vorderen.
Alternatief aanbod
Als de doorgang van de reis blijvend onmogelijk is, dan kan D-reizen u een alternatief bieden. Het aanbod dient echter wel minimaal gelijkwaardig te zijn aan de oorspronkelijk geboekte pakketreis ( situering faciliteiten en kwaliteit). Wanneer het alternatief duurder is, dan dient de de reisorganisatie de meerprijs voor haar rekening te nemen.
U mag het aanbod ook afwijzen. U heeft dan naast recht op teruggave van de reissom of aanbetaling, tevens recht op een schadevergoeding.
Schadevergoeding
schadevergoeding kan bestaan uit extra kosten die u heeft gemaakt in verband met de geboekte pakketreis (inentingen, visum, etc). Daarnaast kunt u ook de meerprijs claimen, indien uzelf een alternatieve pakketreis heeft gevonden, welke gelijkwaardig is (situering, kwalitatief, faciliteiten) aan de oorspronkelijke pakketreis.
Tot besluit kunt u ook nog schade claimen voor het gederfd vakantiegenot (maximal een keer de reissom).
Geen schadevergoeding
De reisorganisatie is echter niet schadeplichtig, indien het minimum aantal reizigers niet is behaald, zoals in de reisovereenkomst eventueel is aangegeven. Of indiende reisorganisatie de reis annuleert vanwege een oorlog, terrorisme of een natuurramp.
Geschillencommissie Reizen
Geschillen met een reisorganisatie aangesloten bij de ANVR, kunt u ter beoordeling voorleggen an de Geschillencommissie Reizen. Al dan niet met inschakeling van uw eventueel beschikbare rechtsbijstandverzekering.
Meer informatie over annulering van de reis vindt u op onze website
***
Reactie van peterwij:
Beste Michiel,
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb inmiddels een mail gestuurd aan D-REIZEN (Mw. Ingrid)
Ingrid heeft geantwoord dat ze een alternatief gaat zoeken.
We wachten in spanning af en indien nodig zullen we nakoming van de reisovereenkomst vorderen.
Nogmaals bedankt voor je goede zorgen.
Met vriendelijke groet, Oma en Peter Wijnen.
***
Reactie van Michiel Claesen:
Tot uw dienst.
Alvast een heel fijne en onbezorgde vakantie gewenst!
Deel deze pagina