Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

2e hands Skoda gebruikt olie: garantie en fabrieks reparatie?

Vraag gesteld door Dattie op 21 oktober 2017

2 maanden een Skoda Superb gekocht bij een garage voor bijna 13k€ en 150k op teller. Blijkt veel olie te gebruiken: ca. 1 liter per 1000km. Geen garantie afgekocht bij verkoper. Die is ook geen Bovag lid; wel ANWB logo op website.

Ik heb e-mail gestuurd maar nog geen reactie gehad. Dit weekend ga ik nog een e-mail sturen, dan een aangetekende brief als hij niet reageert. Zodat ik de verkoper binnen 3 maanden in kennis heb gesteld van het gebrek.

Hoe sterk sta ik om garantie af te dwingen? Garantie= vergoeding van reparatie kosten.

Navraag bij Skoda dealer leert dat dit mogelijk een gebrek is waarvoor mogelijk de reparatie kosten gedeeltelijk door Skoda vergoed zouden kunnen worden. Veel mitsen en maren, dus. Maar wel een erkend probleem van de bewuste motor (1.8 tsi benzine), waarvan de verkoper (garage niet aan merk gerelateerd) op de hoogte had moeten/ kunnen zijn, maar ik (particulier) niet; lijkt mij.

Ben benieuwd naar uw antwoord.

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Twee maanden geleden heeft u bij een autobedrijf een gebruikte Skoda Superb (€ 13.000,-/150.000 km). De verkoper is geen BOVAG lid, en de auto is geleverd zonder garantie. Auto blijkt 1 liter/1000 km te verbruiken. U vraagt zich wat uw rechten zijn.

1.8 tsi motor
Van dergelijke motoren met productiedatum jam 2009 t/m dec 2012 staan bekend vanwege hoog olieverbruik en problemen aan de distributieketting.

Wettelijke garantie
Nu de auto is geleverd zonder garantie, kunt u mogelijk wel een beroep doen op de wettelijke garantie (art 7:17 BW).

Daar de auto bovenmatig olie verbruikt (1L:1000 km) is er sprake van een gebrek. De auto voldoet zodoende niet aan de redelijke verwachtingen welke u op basis van de koopovereenkomst mocht hebben. Ofwel; er is sprake van non-conformiteit.

Voor een beroep op conformiteit dient u terug te gaan naar de verkoper, om deze in de gelegenheid te stellen het gebrek te verhelpen. De herstelkosten komen volgens art 7:21 lid 2 BW in beginsel voor rekening van de verkoper.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.