Seat Ibiza 2011 binnen 3 maanden motor storing. zelf betalen of garantie?

Vraag gesteld door Erik Mennega op 17 juli 2018

Beste,

Op 19-4-2018 heb ik bij een auto handelaar een Seat Ibiza gekocht uit het jaar 2011 met 138.000 kilometer op de teller. Twee maanden later kreeg ik onderweg naar onze vakantie in Kroatie een storing waarbij het voorgloei lampje ging knipperen en het ESP lampje en het bandenspannings lampje begonnen te branden. De auto verloor zijn vermogen en ik kon niet meer voorruit.
Na het opnieuw opstarten van de auto deed de auto het weer en kon ik verder rijden. Echter 400 kilometer later had ik weer hetzelfde probleem. Toen ben ik naar de garage in Oostenrijk gereden en deze heeft hem uitgelezen en gaf aan dat er een nieuw gaspedaal in moest. Omdat het probleem zich ondertussen steeds vaker voordeed zijn we terug naar Nederland gereden. Ook hier kwam de garage tot de conclusie dat er een nieuw gaspedaal in moest. Nadat deze vervangen was bleef het probleem zich voordoen. Soms om de 400 km maar soms ook 3x in 50km.
Daarna doorgegaan naar de officiële Seat dealer, deze komt tot de conclusie dat er een nieuwe motorregelapparaat van €1800,- in moet. Naast deze kosten heb ik ondertussen ook al €500,- aan kosten gemaakt voor het gaspedaal en onderzoek.

Nu is mijn vraag of de handelaar waar ik de seat heb gekocht deze kosten wettelijk gezien moet vergoeden? De handelaar vind zelf van niet, omdat hij in zijn algemene voorwaarden heeft staan dat hij 1 maand garantie geeft. Maar ik lees op internet dat er zoiets bestaat als een wettelijke comformiteits garantie van 3 maanden om de consument te beschermen.

Ik ben erg benieuwd naar uw mening,

Alvast bedankt,

Groet Erik Mennega

Antwoord van Henny

ANWB Expert

Op 19 april heeft u een Seat Ibiza uit 2011 gekocht met 138.000 km op de teller. Na 2 maanden kreeg u problemen met de auto. In eerste instantie werd een nieuw gaspedaal gemonteerd, maar het probleem bleef zich voordoen. De Seat dealer kwam tot de conclusie dat er een nieuw motorregelapparaat in moet. De kosten zijn € 1800. Uw vraag is of u iets kunt met deze kosten richting de verkopende handelaar.

Garantie

De garantie van 1 maand is verstreken. U kunt nog altijd een beroep doen op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt (conformiteit = wettelijke garantie). Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhouden het gebrek zelf.

In uw geval betreft het een auto van 7 jaar oud. Daarbij kunt u aangeven dat u dit gebrek niet hoefde te verwachten. Het aantal gereden kilometers kan nog wel van invloed zijn. U kunt de verkoper aanspreken op grond van het feit dat u niet zo snel na aankoop al deze reparatiekosten hoeft te verwachten. Het zou redelijk zijn als de verkoper een (aanzienlijk) deel van de kosten op zich zou nemen.

Als u de verkoper wilt aanspreken dan moet u dat doen voordat u de reparatie laat uitvoeren. U moet de verkoper immers de gelegenheid geven om het probleem op te lossen.

Gaspedaal

Wat betreft de vervanging van het gaspedaal en het feit dat nu het motorregelapparaat moet worden vervangen.

Nadat het gaspedaal is vervangen deden zich nog steeds dezelfde problemen voor. U zou dus de conclusie kunnen trekken dat er niets met het gaspedaal aan de hand was, zodat deze onterecht vervangen is. Naar de garage waar het rempedaal is vervangen kunt u alleen terug als de garagist had moeten begrijpen dat het gaspedaal niet de oorzaak was van de klachten. Zie hiervoor de informatie voor reparatie en onderhoud op onze website.

Onderzoek

Vervolgens bent u naar een officiële dealer gegaan en zij komen tot de conclusie dat het motorregelapparaat moet worden vervangen.Onze technisch adviseur heeft hierover zijn twijfels uitgesproken, omdat u nog wel met de auto kon rijden. Meestal is er een achterliggende oorzaak als dit probleem zich voordoet. Het lijkt ons dan ook raadzaam om, voordat tot reparatie wordt overgegaan, een goede diagnose te laten verrichten.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.