Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

waarde JEEP Cherokee bij terugname door dealer

Vraag gesteld door aae.a op 10 augustus 2017

Beste mevrouw Matthijssen,
Eerder hadden wij contact over de problemen met mijn auto, zie onderstaande mails.
Inmiddels zijn diverse software-updates verzorgt, maar helaas blijft het probleem bestaan. Na een hoopvolle week, na de laatste software-update heeft de airco gisteren weer hetzelfde probleem getoond. Omdat de JEEP niet aan de redelijke verwachting voldoet wil ik dat de dealer de auto terug neemt!
U heeft aangeboden mij te informeren over de prijs die daarbij gehanteerd moet worden en ik hoor graag van u wat de auto in deze situatie waard is.
Door alle problemen is de auto zo’n 7 weken bij de garage en importeur geweest en heb ik er niet van kunnen ‘genieten’. Ik neem aan dat die periode meegenomen wordt in het advies.
De JEEP heeft 27099 km gereden en de aankoopfactuur sluit ik bij. Alle gegevens over de auto zijn daarop te vinden.
Als het prettig opgelost kan worden koop ik bij dezelfde dealer weer een nieuwe Jeep. In principe ligt het niet aan de dealer, die doet zijn best.
Wellicht kunt u mij ook een link geven naar een te gebruiken brief welke ik naar de dealer kan sturen.
In afwachting van uw bericht en met vriendelijke groet
A. Ariëns


eerder ontvangen bericht naar aanleiding van 1e mailcontact:

Geachte heer of mevrouw Ariens, op onze website hebben we al veel informatie staan over uw juridische positie bij klachten na aankoop van een auto https://www.anwb.nl/juridisch-advies/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/klachten-na-aankoop

U hebt al 16 maanden problemen met de airco van uw auto en de verkoper is daar van op de hoogte. Dit is natuurlijk veel te lang. Nu is de stand van zaken dat de verkopende dealer de problemen bij de importeur heeft gemeld en een uiterste reparatietermijn van 6 maanden is afgesproken.

Zoals u op onze internetpagina’s kunt lezen is de verkopende dealer uw tegenpartij. Als u een zaak koopt moet die zaak (in dit geval uw auto) aan de redelijke verwachtingen voldoen. Als zoals in uw geval de auto niet aan de redelijke verwachtingen voldoet dan moet de verkoper in de gelegenheid gesteld worden om te herstellen zodat de auto alsnog aan de redelijke verwachtingen voldoet. Dat moet natuurlijk wel binnen een acceptabele termijn. Het is dan aan de dealer contact op te nemen met de importeur als dat nodig is. Maar hoe dan ook de verkoper is en blijft uw tegenpartij. Het lijkt mij verstandig nu schriftelijk vast te leggen dat de uiterste termijn die u hebt afgesproken nu schriftelijk vast te leggen.
Als de auto dan nog niet aan uw verwachtingen voldoet dan kunt u naar de Geschillencommissie Voertuigen of de rechter gaan en vragen de overeenkomst te ontbinden. De Geschillencommissie of rechter zullen dan beoordelen of uw klacht ernstig genoeg is om te ontbinding over te gaan.
Zo ja, dan zal de prijs waarvoor de auto terug genomen moet worden moeten worden vastgesteld. Hierover kunt u bij ons dan advies vragen. De prijs moet hoger zijn dan de commerciële inruilprijs. Als u een rechtsbijstandsverzekering hebt dan is het verstandig deze nu al op de hoogte te stellen.

De eerste stap die u nu moet zetten, is nu een schriftelijke in gebreke stelling sturen naar de verkoper waarin u de afgesproken uiterste termijn bevestigd.

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft eerder contact gehad met mijn collega YDa Matthijssen ter zake klacht over uw Jeep Cherokee. Inmiddels. U heeft de dealer veelvuldig in de gelegenheid gesteld de auto te herstellen. Nu de dealer hierin niet - binnen bekwame termijn - hierin geslaag is, wilt u nu aansturen op het uiterste redmiddel; ontbinding van de koopovereenkomst.

Naast advies over berekening van afschrijving bij een gedwongen terugname door de dealer, wilt u tevens een modelbrief, waarmee u de dealer in gebreke wilt stellen.

Uj zal u een mail sturen met daarin de benodigde gegevens voor een berekening van de afschrijving, uitgaande van een gedwongen inruil.

Voor onze modelbrieven als voor meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.



***

Reactie van aae.a:

Dank voor uw snelle reactie.
Helaas wil mevr Matthijsen, ondanks haar schriftelijke toezegging mij hiermee niet verder helpen. Dat heb ik vernomen van mevrouw Hermans, afdeling Klachten, die ik gesproken heb i.v.m. het niet beantwoorden van mijn mails aan mevr. Matthijsen, afd, ANWB Experts.

De brieven heb ik inmiddels gevonden en deels gebruikt.
Het gaat mij vooral om de berekening en het beloofde advies.
In afwachting, A.Ariëns



***

Reactie van Michiel Claesen:

Het kan mij niet goed voorstellen dat mijn collega Yda Matthijssen haar toezeggingen niet nakomt. Wellicht dat door haar volle agenda - onder andere TV optredens bij de Groeten van Amx etc - uw vragen zijn blijven liggen.

Hoe dan ook, ik zal u zo dadelijk een e-mail sturen, waarin ik u verzoek om aanvullende informatie voor berekening van de afschrijving.

Grt Michiel



***

Reactie van aae.a:

Beste heer Claesen, ik verzoek u vriendelijk contact op te nemen met mevrouw Hermans, afdeling Klachten 088 2695975. Mijn verzoek aan mevrouw Matthijssen is gemaild op 31 juli. Ik heb reminders gestuurd, gebeld en ben uiteindelijk terecht gekomen bij de afdeling klachten. Vandaag een week later kreeg ik te horen dat mevr. Matthijsen zich de toezegging niet kon herinneren ( zie haar mail) en geen verder contact wil. Ik ben alleen geholpen met snel advies. Inmiddels heb ik een mail van Michiel Boos en stuur ik hem aanvullende info over de auto. Mvgr. A. Ariëns