Vergoeding van extra kosten na pech met huurcamper
Vraag gesteld door ginal op 20 juni 2018
Wij hebben een camper gehuurd voor 4 weken bij een officieel camperverhuurbedrijf.
Op dag 2 krijgen we pech langs de Franse snelweg en worden afgesleept naar een garage. Helaas is het rond Pinksteren, heeft de Franse garage het erg druk en er gaan dagen overheen en talloze telefoontjes naar pechhulp van de verhuurder en de verhuurder zelf voordat de conclusie wordt getrokken dat er een vervangende camper uit Nederland moet komen. Dit alles heeft maar liefst 8 dagen geduurd.
De pechhulporganisatie van verhuurder heeft maar 1 ding goed gedaan en dat was het regelen van het verslepen naar de garage. Daarna werden we in feite aan het lijntje gehouden. Toen verhuurder inzag (na 8 dagen), dat het zo echt niet kon doorgaan, greep hij uiteindelijk zelf in.
Vanzelfsprekend hebben wij ter plekke wel kosten voor overnachtingen en autohuur moeten maken.
De verhuurder meldt dat deze door ons gemaakte kosten hoger liggen dan wat zijn verzekering vergoedt, maar is bereid de extra kosten voor zijn rekening te nemen. (gelukkig voor hem zijn de kosten voor autohuur in Frankrijk erg laag). Dit alles hebben we ter plekke zelf geregeld.
Verder dan vergoeding van bovenstaande kosten wil verhuurder niet gaan.
Wij vinden dit niet terecht, immers wij hebben voor 8 dagen veel meer kosten moeten maken voor (alle) maaltijden buitenshuis. Je gaat niet met een camper op vakantie om iedere maaltijd buiten de deur te gebruiken. Dit natuurlijk onder aftrek van de kosten die je sowieso maakt voor eten, zoals thuis.
Ook hebben wij door alle ellende ruim een week vakantie gemist. Het zou kunnen dat dit soort immateriële schade niet vergoed wordt. Het zij zo. Je zou dan echter verwachten dat de verhuurder zich wat het overige betreft niet heel moeilijk opstelt, als een kleine tegemoetkoming voor alle ellende.
In plaats daarvan maakte men opmerkingen over het niet schoon genoeg inleveren van de huurcamper (er waren kalkvlekjes op de buitenkant achtergebleven na het wassen, en wat vliegen op de voorkant van de auto....) en over 2 koffiekopjes die niet schoon genoeg waren, en 2 wijnglazen die gesneuveld waren.
Men heeft dus gemeend ons €50 in deze situatie extra schoonmaakkosten voor de buitenkant van de camper in rekening te moeten brengen.
N.B. de vervangende camper was net aangeschaft en al helemaal niet schoon van binnen, maar dit vond verhuurder een kwestie van overmacht (geen tijd gehad).
Ook het opstaptrapje, dat had geleden onder een aanraking met een verhoging van het terrein, moest vergoed worden, en zou worden verrekend met de borg. Frappant is dat er een zeer hoog bedrag in rekening wordt gebracht. Bovendien werden ons de oprijbokken in rekening gebracht, omdat deze door ons toedoen beschadigd zouden zijn (je kunt je afvragen of de blokken wel sterk genoeg waren voor de camper; we hebben er niets bijzonders mee gedaan).
Bij dit alles komt nog dat de oorzaak van de pech zeer waarschijnlijk gezocht moet worden in een verkeerde montage van een nieuwe distributieriem door de het garagebedrijf van de verhuurder.
N.B. het technisch onderhoud van de camper wordt door de verhuurder in eigen beheer wordt uitgevoerd. Een officiële certificering voor technisch onderhoud van dit automerk heeft de verhuurder/samenwerkend garagebedrijf echter niet.
Wij vinden dat de verhuurder zich er wel erg makkelijk van afmaakt, en het in rekening brengen van o.i. onterechte schoonmaakkosten en het teveel rekenen voor reparatie van het opstaptrapje na al deze pechellende, maakt de onderlinge verstandhouding er niet veel beter op.
Wel heeft de verhuurder inmiddels gelukkig het door hem niet betwiste deel van de borg en extra kosten overgemaakt.
Heel graag ontvangen wij commentaar en meningen over bovenstaande.
Antwoord van Annemieke
ANWB ExpertU heeft een camper gehuurd voor uw vakantie. U heeft 8 dagen geen gebruik kunnen maken van deze camper als gevolg van een technisch mankement. Uw hotelkosten en kosten voor de huur van vervangend vervoer zijn door de verhuurder vergoed. U heeft echter ook andere kosten moeten maken.
De verhuurder moet instaan voor de technische staat van de camper. Als er toch een gebrek ontstaat tijdens de vakantie, dan moet de verhuurder het gebrek oplossen. Dat kan betekenen dat het gebrek gerepareerd wordt, maar ook zou bijvoorbeeld een andere huurauto kunnen worden geregeld. U heeft er goed aan gedaan de verhuurder hierbij te betrekken. Het is wel jammer dat er zo veel tijd verloren is gegaan tot u een vervangende camper kreeg.
De kosten die de verhuurder vergoed zijn redelijk. Voor vergoeding komen ook andere kosten in aanmerking die u heeft moeten maken als gevolg van het mankement. Kosten voor maaltijden zijn wel lastig te verhalen. Het is aan u om aan te tonen dat u deze kosten anders niet gemaakt zou hebben. U heeft bovendien de plicht om eventuele extra kosten zo veel mogelijk te beperken. Er kan dus altijd discussie ontstaan over kosten voor maaltijden. Eventuele meerkosten zou u wellicht ook kunnen indienen bij uw reisverzekering.
Een vergoeding voor misgelopen vakantiegenot is in het geval van een huurovereenkomst niet mogelijk. Wel zou u een deel van de huursom terug kunnen vragen, namelijk de 8 dagen waarin u de camper niet heeft kunnen gebruiken.
Is de verhuurder het hier niet mee eens, dan kunt u naar de Geschillencommissie als het een Bovag aangesloten verhuurbedrijf is.
Meer informatie over het huren van een auto vindt u op onze website.
Deel deze pagina