Rechten na miskoop

Vraag gesteld door Jasko1 op 25 april 2018

Beste,

2 maanden geleden heb ik een gebruikte auto (Kia Picanto 2008) gekocht bij een autodealer. Binnen 1 week is het motormanagement lampje gaan branden, de eerste garage gaf aan dat de lamdasonde vervangen moet worden. Hierover heb ik de autodealer gebeld, hij gaf aan dat hij niets voor me kan doen en hij ook geen monteurs heeft. De auto is afgegeven met volgens hem nieuwe APK en als daar na iets stuk is gegaan, dat dit mijn verantwoordelijkheid is.
Vervolgens heb ik een maand later ongeveer eenmalig de airco aangedaan met het warme weer, na nog geen 5 minuten rijden kwam er enorme stank in de auto en damp/rook onder motorkap. Hiermee naar een tweede garage geweest, deze gaf aan dat de aircopomp muurvast zit. Hij gaf aan dat dit 100% zeker niet heeft gewerkt toen ik het kocht, omdat er helemaal geen zekering in zat. Ook daar is het lampje uitgelezen, dit bleek katalysator of lambdasonde te zijn, hij dacht zelf dat het kwam omdat er een imitatie katalysator onder de auto zit.
Vervolgens naar een derde garage gegaan, Kia garage. Deze kwamen met 'katalysator of noksensor'. Tevens zijn de remmen gecheckt omdat ik sinds ik de auto heb regelmatig iets hoor tikken rechtsachter. De remklauw bleek lek te zijn. Verder zeiden ze hier dat de remmen vastlopen en het aangebrand is door het remmen. Zij denken dat de hoofdrempomp stuk is, maar daarvoor zouden ze nader onderzoek moeten doen en hier had ik op dat moment niet de tijd en geld voor. Deze garage wees me erop dat dit niet zo verkocht had mogen worden en ik volledig in mijn recht sta als ik hiermee terug ga naar de autodealer. Dit ben ik dan ook van plan.

Mijn vraag is nu: wat zijn mijn rechten hierbij?

Binnen hoeveel weken/maanden moet ik dit melden en wat kan ik doen als de autodealer dit niet voor me wilt repareren/geld terug wil geven. Zelf wil ik eigenlijk de koopovereenkomst ontbinden, maar ik las dat ik hem eerst de kans moet geven de auto te repareren. Met de ervaring die ik met deze man heb, vertrouw ik het absoluut niet dat hij dit zelf doet en zou ik dit dan bij een derde willen laten repareren. Kan ik dit eisen? Op de website van deze autodealer staat dat de aankoopprijs inclusief wettelijke garantie en APK is.

Ik heb na contact met ANWB hem een brief geschreven hierover, omdat ik begrepen heb dat dit schriftelijk moet. Komend weekend zal ik ook langs de garage gaan. Maar ik wil graag weten of ik dan de wet goed heb begrepen en dit op de autodealer mag verhalen.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Twee maanden geleden heeft u bij een autobedrijf een gebruikte Kia Picanto uit 2008 aangeschaft. Nu openbaren zich tal van gebreken aan de auto. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Wettelijke garantie
Waneer een product na levering ondeugdelijk blijkt, zodoende niet voldoet aan de redelijke verwachting op basis van de koopovereenkomst, dan kunt u zich mogelijk op de wettelijke garantie beroepen (non-conformiteit art 7:17 BW).

Of u een beroep op conformiteit openstaat hangt bij aanschaf van een auto af van onder meer; bouwjaar, kilometrage, koopprijs, informatie verkoper.

Omgekeerd bewijsverdeling
Op grond van art 7:18 lis 2 BW is het aan de verkoper te bewijzen, dat de gebreken bij levering van de auto afwezig waren.

Herstel gebrek(en)
Voor een beroep op conformiteit dient u zich - als consument- te allen tijde tot de verkoper te wenden met het verzoek de gebreken te herstellen.

Reparatiekosten
Op grond van art 7:21 lid 2 BW draagt de verkoper de volledige herstelkosten.

Klachttermijn consument
Op grond van art 7:23 lid 1 BW dient de consument de gebreken binnen twee maanden na ontdekking - of redelijkerwijs had behoren te ontdekken - te melden aan de verkoper.

Reparatie laten uitvoeren door een derde
De verkoper dient binnen een redelijke tijd (circa 2 weken) de gebreken te herstellen, nadat hij hiertoe door de consument schriftelijk is aangemaand, bij gebreke waarvan u als consument het benodigde herstel door een andere garagist kan laten uitvoeren, waarbij deze kosten kunt verhalen op de verkoper.

Voor ons stappenplan Klachten na aankoop verwijs ik u naar onze website.