Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Bussgeldbescheid vanwege milieuzone?

Vraag gesteld door J. Hartendorp op 19 juni 2017

Ik heb vanuit Duitsland een aangetekende brief ontvangen met als titel Bussgeldbescheid (zie bijlage per email). Ik snap eerlijk gezegd helemaal niets van deze brief.

Ik was op de vermelde datum wel in Essen en ik had toen inderdaad geen Umweltplakette, ik had enkele weken geleden ook al een brief ontvangen maar die heb ik toen weggegooid omdat daar verder geen te betalen bedrag op stond en omdat ik dacht dat het misschien een nepbrief was.

Kunt u mij misschien vertellen of deze brief wel echt is en binnen hoeveel tijd ik de boete betaald moet hebben? Er zit trouwens ook geen acceptgiro bij.

Antwoord van Cathy

Antwoord van Cathy

ANWB Expert

U heeft een boete uit Duitsland ontvangen en u vraagt zich af of de boete echt is.

In dit filmpje leggen de ANWB Experts uit waar u op moet letten bij een buitenlandse boete:

U heeft in Essen wel in de milieuzone gereden zonder Umweltpakette.

Voor zover ik kan nagaan gaat het hier om een echte boete. In Essen is inderdaad een milieuzone waar u een bekeuring krijgt als u niet in het bezit bent van een milieusticker. De sanctie op deze overtreding is €80,-. Daar komt nog zo'n €26,- aan Gebür en verzendkosten bij.

De brief die u heeft weggegooid is waarschijnlijk een brief geweest waarin de politie informatie van de bestuurder vraagt. Omdat u deze gegevens niet verstrekt hebt, kunt u hiervoor nog een aparte boete krijgen.

Bij veel boetes in Duitsland zit inderdaad geen acceptgiro. Wel staan dan het IBAN en BIC nummer in de brief. Zo kunt u zelf via internetbankieren het boetebedrag overmaken.

Meer informatie over Duitse boetes en de boetes uit andere landen vindt u op onze website.

 

 


***

 

 

 

Reactie van Willemdb:
Ik kwam op deze pagina omdat ik op zoek was naar herkenningspunten van een Franse boete. Dan heb ik niet zoveel aan een gezellig filmpje. Feitelijke informatie graag.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van happynl:
Hoe herken ik de echtheid van een Luxemburgse boete?

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van StasH:
Beste Willemdb, als je het hele artikel leest dan staan er aan het einde gewoon netjes links naar informatie over boetes en links naar specifieke pagina's per land. Feitelijk informatie is er dus. Om je eigen opmerking maar te herhalen. Lezen graag.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Berend Z:
Ik heb een boete ontvangen uit Hongarije. Er staat dat ik geen tol heb betaald. Er zijn foto's bijgevoegd.
Gelukkig heb ik de bonnen en bew

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van mesbeer:
Het antwoord dat je een boete krijgt als je de gegevens niet verstrekt is niet correct. Je moet wel reageren maar kunt aangeven dat je de gegevens niet verstrekt omdat je, volgens Duits recht, niet verplicht bent om jezelf of gezins(familie?)leden aan te geven c.q. te beschuldigen. Dit staat als optie in de "rechtsbelehrung" in de eerste brief. In Duitsland is men namelijk verplicht om de bestuurder te bekeuren, niet de houder van het voertuig, daarom maakt men ook foto's van de voorkant van een voertuig waarop de bestuurder herkenbaar is. Als er een foto gemaakt is bij bijvoorbeeld een snelheidsovertreding en je weigert "Ausage zur Angabe des fahrers" , kan men de Nederlandse politie vragen om a.d.h.v. de foto de identiteit ter plaatse vast te stellen. Het zal aan de hoogte van de boete liggen of men dat doet. Overigens blijven die open boete's staan en wordt je mogelijk op een later tijdstip, bij een controle of aanrijding, ermee geconfronteerd. Daar je meestal eerst een "Verwarnungsgeld" van €10,- of €20,- krijgt kun je dit het beste gewoon betalen en de fout erkennen. Daarmee is de kous dan af.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Travelmania:
Ik vind het een signaal van de verdere debilisering van de samenleving dat allerlei dingen alleen met filmpjes worden uitgelegd. Ik kan 100x zo snel een artikel lezen-scannen dan minutenlang achter zo'n kwetterende dame te zitten. Stop die onzin of geef in ieder geval een te lezen alternatief!

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van wineke:
Wanneer u naar het buitenland gaat, hoort u zich te informeren wat de plaatselijke regels zijn. De Umweltplakette is in veel duitse steden plicht vanaf 2008, u kunt bij de eerste de beste garagewerkplaats over de grens zo'n ding aanschaffen voor rond de 6 euro.
U had met uw Bussgeldbescheid moeten controleren of u inderdaad in een zone gereden heeft, waar u een sticker had moeten hebben, zo ja, gewoon het bedrag overmaken naar de genoemde rekening, meestal een Stadtsamt of Regionalamt o.i.d. Uiteraard krijgt u vanuit het buitenland geen acceptgiro, dat is een Nederlands fenomeen, waarschijnlijk zat er wel een bankoverschrijving met een oranje randje bij (duits fenomeen). Uw boete zal 80 euro zijn geweest, u had dit kunnen voorkomen door de 3 waarschuwingsborden voor het betreden van de zone (en voor de laatste kunt u nog altijd links- of rechtsaf) niet te negeren.

 

 

Op http://www.bussgeld-info.de/bussgeldbescheid/ vindt u meer informatie.
U had na het tweede bericht twee weken de tijd om uw betaling over te maken, maar dat heeft er hoogstwaarschijnlijk ook duidelijk op vermeld gestaan.

 


***

 

 

 

Reactie van Jan Huizinga:
Het filmpje dat de ANWB vertoont geeft een boete aan in het Duits.
De EU kent de regel dat iemand verdacht van een strafbaar feit moet worden aangesproken in de eigen taal. Juridisch Duits kan maar door een enkeling worden gesproken of geschreven. M.a.w. ter zijde leggen bij dreigen een eis voor kosten neerleggen.
Zie voor de regeling: http://www.juridischkennisportaal.nl/wiki/strafrecht/verklaring-verdachte/eu-richtlijn-rechten-verdachten.htm

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Achterhoekie:
Inderdaad wordt u bij het inrijden van een mileuzone voldoende vaak gewaarschuwd. U had het kunnen weten. Betalen dus.

 

 

Als u twijfelt of een (duitse) bekeuring echt is?
a) vrijwel altijd zit er een foto bij waarop u herkenbaar bent.
b) u kunt altijd de afzender bellen, mailen o.i.d. om te controleren of het echt een overheidsinstantie is.
c) altijd stom om een bekeuringsbrief van een overheidsinstantie, van welk land dan ook, zomaar weg te gooien. Zonder controle of het echt is en zonder het goed te lezen of laten lezen of te laten weten aan de afzender dat men het niet kan lezen.

Advies: Snel betalen. Anders wordt het nog duurder!!

 


***

 

 

 

Reactie van Jan Huizinga:
Zie mijn antwoord als reactie

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Chezpied:
Mijn milieusticker is vervaagd, kenteken niet meer leesbaar. Hoe gaat men daar mee om?

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Dufornee:
Beste Huizinga, ik heb het artikel gelezen en het recht op aangesproken te worden in een taal die d betrokkene verstaat, betreft duidelijk strafzaken. Rijden in een milieuzone zonder sticker betreft waarschijnlijk "slechts" een overtreding en het betreffende recht is dan m.i. niet van toepassing. Dus mijn advies zou zijn eerst de status van de zaak te schikken (strafzaak dan wel overtreding) en of bij een overtreding het genoemde recht ook bestaat. Weggooien kan altijd nog.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Jan Huizinga:
U bent verdachte van enig strafbaar feit. Voorts weten we uit de media , dat geen auto voldoet aan welke eis dan ook, daar de testen niet voldoen.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van edgar:
Heb een snelheidsboete in Frankrijk gekregen. Graag wil ik weten hoe de formulieren van een snelheidsovertreding eruit zien. Kunt u daarvan voorbeelden geven.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Wim uit Klimmen:
Wij willen vaker naar Duitsland gaan en nu hoorde ik dat je met de Europese 'Gehandicaptenparkeerkaart' op je voorruit geen verdere sticker nodig hebt. Klopt dit en hoe zit het in Oostenrijk nadat men net weer nieuwe regels heeft uitgevaardigd. Alvast bedankt als jullie me een antwoord kunnen geven.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Wim uit Klimmen:
Foutje, sorry

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van erweha:

 

 

Heldere uitleg in jip en janneke taal. Bedankt ANWB en voor onderstaande opmerkingen zou ik zeggen: plaats ze niet, ze dragen niets bij aan de gemeenschap er zijn al azijnpissers genoeg op deze wereld.


-Dan heb ik niet zoveel aan een gezellig filmpje. Feitelijke informatie graag.
-Ik vind het een signaal van de verdere debilisering van de samenleving dat allerlei dingen alleen met filmpjes worden uitgelegd. Ik kan 100x zo snel een artikel lezen-scannen dan minutenlang achter zo'n kwetterende dame te zitten. Stop die onzin of geef in ieder geval een te lezen alternatief!

 


***

 

 

 

Reactie van JvKnegsel:

 

 

De vraag en veel reacties daarop gingen over milieuzones, met name in Duitsland. Daarbij wil ik nog enkele ervaringen kwijt waaruit blijkt dat soms ook de wegbeheerder zelf het onbedoeld inrijden met een "verkeerde" auto van een milieuzone kan veroorzaken.

Zo was ik eens in Osnabrück met een (nog) niet van een Duitse milieusticker voorziene auto en wilde tot aan de milieuzonegrens rijden en daar de auto parkeren.
Ik zag een bord dat je erop attent maakte dat de "Umweltzone" na 500 meter zou beginnen. Maar op de plaats waar die zone begon, mocht je niet keren (doorgetrokken streep) en kon je ook niet via een andere weg je route vervolgen, zonder in de milieuzone te komen. Zo rijd je legaal een straat in, maar je kunt er niet meer uit zonder overtreding te begaan!

Dit soort situaties bestaat ook in Nederland.
Bijvoorbeeld in Utrecht. Je mag daar met elke auto legaal de Kruisstraat in. Daar is zelfs een parkeergarage. Je kunt alleen niet die straat weer uit zonder door de milieuzone te rijden (eenrichtingsverkeer, behalve voor fietsers en lijnbussen; zijstraten zijn doodlopend of geslotenverklaring bord C2). Gelukkig is mijn auto toegelaten, maar een ander krijgt wel een bon!

In Rotterdam, autosnelweg A20, afrit 14, staat een enorm bord waarop de milieuzone wordt aangekondigd - "na 100 meter" - met daarop wie wel en wie niet erdoor mag. Te veel informatie om met 80 km/u in het voorbijgaan in druk verkeer in je op te kunnen nemen.
Dat "na 100 meter" kan toch niet anders betekenen dan een vooraankondiging en dat je er nog 100 meter in mag en dat je daar dan op een of andere manier nog verder kunt (of omkeren kunt) zonder daadwerkelijk de milieuzone in te rijden?
Helaas. Al na 23 meter i.p.v. na 100 meter staan de camera's je al te registreren! En dan heb je géén kans gehad, eenmaal nog legaal de weg ingereden te zijn, eraan te ontkomen.
Waarom dan dat "na 100 meter" als dat maar 23 meter is en je er met een "foute" auto op geen enkele legale manier uit kunt komen, nadat je nog wel legaal die weg in bent gereden?

Overigens heeft een rechter onlangs de Rotterdamse milieuzone (op andere gronden) teruggefloten, maar wat dat in de praktijk inhoudt, of er hoger beroep komt en of de Rotterdamse zone niet toch blijft bestaan, maar dan iets aangepast, is mij niet duidelijk.

 


***

 

 

 

Reactie van JohanD:

 

 

Ook ik heb eens een snelheidsboete gekregen in Duitsland, Ik meende dat er geen beperking was en reed ongeveer 20 of 30 km te hard. Ik stond mooi met m'n gezicht op de foto! De boete was het hemelschokkende bedrag van ....€ 10. Nou ja, "Mein Fehler!" en ik kom het makkelijk overmaken, dus dat hebben dat ook maar weer gehad. Dat van die Milieuzones kun je beter voorkomen, wij komen ook nog wel eens in Duitse steden. 1 keer zo'n plakaat op de auto en je bent er voor de rest van het autoleven vanaf.

 


***

 

 

 

Reactie van Duidelijk:

 

 

Beste StasH,
Ik zie de verwijzing naar andere landen ook niet 1,2,3. Websites zien er allemaal wel gezellig en mooi uit maar duidelijk niet. Dus ik weet niet waar info over Frankrijk staat.

 


***

 

 

 

Reactie van W.Brouns:

 

 

Onlangs kreeg een Bussgeldbescheit uit Duitsland.
Ik reed te kort op mijn voorganger. Ik zocht contact met de Kanzlei SOS Verkehrsrecht via internet. Zij adviseerde mij niet te reageren en de correspondentie via dit bureau te laten verlopen.
De Anhörung heb ik ook naar dit bureau opgestuurd, omdat er een verkeerde geboortedatum opstond; ik mijzelf niet wil beschuldigen en de meetmethode in Duitsland ter discussie staat m.b.t. de meting van de snelheid en de aan te houden afstand. Ik ben zeer benieuw naar het vervolg. De overtreding zou begaan zijn op 30 maart j.l.

 


***

 

 

 

Reactie van Ghostpost:

 

 

Het klopt helemaal. Duitsland bekeurt de bestuurder en niet de kentekenhouder. Daarbij komt ook nog, dat Duitsland een puntensysteem heeft. Niet alleen voor Duitsers, maar ook buitenlanders. Duitsland heeft dat al jaren en Frankrijk sinds kort. Als je een maximum aantal punten bereikt hebt, mag als bestuurder van een voertuig een bepaalde tijd het land niet in. Een bekeuring uit Frankrijk, krijg je gewoon in het Nederlands, maar een Duitser doet dat niet

 


***

 

 

 

Reactie van gravintico:

 

 

Een bussgeldtbescheid is een echte bekering. Er staat altijd op welke rechtbank dit ,,bescheid'' heeft uitgevaardigd. Er hoort ook een girokaart danwel banknummer op te staan. Betalen via eigen bank met een buitenland overboeking kan ook.
Wel betalen want je staat geregistreerd. Zelfs bij een parkeerboete, als je niet betaald hebt, kom je echt in de problemen. Het blijft nl 10 jaar staan.

 


***

 

 

 

Reactie van G vdr Laarse:

 

 

Ook wij hebben laatst een boete gekregen in Duitsland. Er zat bij ons een keurige nederlandse vertaling bij de bekeuring bijgevoegd. Gelijk betaald en daarmee was de kous af. Stond duidelijk aangeven hoe je kon betalen.

 


***

 

 

 

Reactie van gravintico:

 

 

Het volgende punt ken ik van iemand die 60 km te hard heeft gereden in de Spesart. Mag daar 100 km op de A3 en dus gepakt.
Bussgeldtbescheid en rijbewijs 1 maand kwijt naast de forse bekeuring.
Info gevraagd bij DAS verz.
Hij moest zijn rijbewijs wel opsturen, ondanks dat het NL identiteitsbwijs is. Dit werd hem ten zeerst aangraden.
Dus gewoon verkeersregels volgen, heb je geen problemen.
Ps.
Te dicht op een ander rijden wordt eerder bestraft dan bv 8 a 10 km te hard.

 


***

 

 

 

Reactie van fsmeets4:

 

 

Ik ben invalide moet dan ook zo een sticker hebben

 


***

 

 

 

Reactie van wjvandijk01:

 

 

Moet je met een invalide parkeerkaart ook een sticker op de voorruit hebben ??

 


***

 

 

 

Reactie van wjvandijk01:

 

 

Groooooote onzin we hebben toch z.g.n 1 Europa wanneer gaan die luie bliksems in Brussel nou werkelijk eens wat doen en voor alle landen 1 regel maken simpeler kan het toch niet???

 


***

 

 

 

Reactie van JosSmeets:

 

 

Wie in Duitsland een boete hoger dan een bepaald bedrag krijgt, moet aantonen dat hij/zij de bestuurder was. Alle gegevens online of via brief (in Duits) doorgeven aan de Landkreis of kreis waar het voorval gebeurde. Betaling van de kosten meteen online regelen zelf om verdere kosten te voorkomen (in tegenstelling tot Nederland dient betaling vaak binnen 8 - 10 dagen plaats te vinden). De Milieusticker kun je maar beter standaard op je auto hebben voor een prijs van ongeveer 5,95 in Duitsland en via ANWB ongeveer 13 euro (als ik mij niet vergis). Dat bespaart in ieder geval hoge boetes bij de binnenkomst van de milieuzones in de Duitse steden. Zo'n sticker blijft bij de auto (staat op kenteken). Ben ervaringsdeskundige waar het Duitse boetes betreft.

 


***

 

 

 

Reactie van Pien62:

 

 

Over milieusticker en gehandicaptenparkeerkaart : Dit staat er op de ANWB-site over Frankrijk (Is een onduidelijk verhaal.... ) : De beperkingen in de milieuzones gelden niet voor voertuigen van gehandicapten in bezit van een Europese gehandicaptenparkeerkaart, ongeacht de ouderdom van het voertuig. Let op: de gehandicaptenparkeerkaart moet duidelijk zichtbaar zijn en indien het voertuig ervoor in aanmerking komt, moet het wél voorzien zijn van de juiste milieusticker. Indien iemand anders gebruik van het voertuig maakt in afwezigheid van de bezitter van de gehandicaptenparkeerkaart, gelden de eventuele beperkingen wel. https://www.anwb.nl/vakantie/frankrijk/informatie/milieuzones?zanpid=2328676707995096064&utm_source=1101978&utm_medium=affiliate&utm_campaign=Zanox&utm_term=httpwwwsitetipnl&zanpid=8578_1501884592_19f437482ec8025adda3056433094073&utm_source=376191&utm_medium=affiliate&network=zanox&utm_campaign=zanox&utm_term=httpwwwsitetipnl

 


***

 

 

 

Reactie van Pien62:

 

 

Voor Duitsland heb je met een Europese gehandicaptenparkeerkaart geen milieusticker nodig. Ik zou die kaart dan wel duidelijk achter de voorruit leggen...

 


***

 

 

 

Reactie van Jan Huizinga:

 

 

Het zou wenselijk zijn , dat de ANWB middels een strafrecht jurist een antwoord geeft op de vraag wat te doen bij een boete verhaal , dat niet in de Nederlandse taal is gesteld.
Dat men opziet tegen de rompslomp is een ander verhaal. Strafrechtelijk is de conclusie duidelijk. Geen boete. Daarna volgt een civiele procedure tegen het land , dat het waagt en U wint het. Duurt een paar jaar , kost eerst iets en daarna als U het goed doet de winst.

 


***

 

 

 

Reactie van Smiling:

 

 

@Jan Huizinga: dit gaat over "strafprocedures". Een milieuzone inrijden lijkt me een overtreding, geen strafbaar feit (twee verschillende zaken). Ik betwijfel of deze richtlijn hierop dan ook van toepassing is.

 


***

 

 

 

Reactie van eya:

 

 

Ik heb in 2016 een boete in Travemunde gekregen voor een snelheidsovertreding. Uiteraard in het Duits, daarom geretourneerd en gevraagd de boetebrief in het Nederlands of Engels op te stellen. Daarop een nederlandstalige brief gekregen en de boete betaald. Afgehandeld.

 


***

 

 

 

Reactie van Zimba:

 

 

Wellicht is dit te laat en heeft u inmiddels de boete al betaald, maar toch wil ik mijn ervaring met dezelfde boete uit Duitsland met jullie delen. Ook ik heb een jaar geleden een milieu boete gekregen op de ruit van mijn voertuig. Ik ben ermee toen naar de plaatselijke politie geweest omdat ik niet begreep wat het was. Zij hebben me alles uitgelegd. Dus toen ik de brief thuis kreeg wist ik waarover het ging. Ik heb met de medewerker die de zaak behandelde contact gehad en hij zei tegen mij dat ik de boete NIET hoefde te BETALEN als ik alsnog een milieu sticker zou kopen. Dat heb ik gedaan en de foto's van mijn voertuig met de sticker naar hem gemaild en dat was dat.
Ik hoop dat mijn verhaal iemand helpt.

 


***

 

 

 

Reactie van R.Wijnands:

 

 

De duitse boete's verdwijnen bij mij gewoon bij het oud papier.
Aangetekende brieven worden niet aangenomen.
Binnen 3 maanden moet de bestuurder bekend zijn anders vervalt de bekeuring.
Werkt al jaren goed.

 


***

 

 

 

Reactie van kantine:

 

 

het is wel zo dat de brief die je krijgt vertaald is via de computer de grammatica is ver te zoeken, je moet de brief goed lezen, ook het iban nummer staat in heel kleine letters onder in ,met het opsturen goed opletten of je het kenmerk en kenteken goed in vult

 


***

 

 

 

Reactie van Richard S:

 

 

AL je bent gefotografeerd van voren maar je gezicht voor maar 25% zichtbaar is, zullen ze niet een bekeuring geven, wel zullen ze om de gegevens van de bestuurder vragen die ten tijde van het "misdrijf" de auto bestuurde. Deze ben je niet verplicht af te geven, je hoeft immers volgens de Duitse wet je gezin en familie aan te geven.
Wel zul je dit kenbaar moeten maken d.m.v. een schrijven waarin je vermeld dat je niet weet wie er die dag heeft gereden. De bekeuringen in Duitsland zijn verbonden aan de bestuurder van een strafbaar feit, niet aan de personenwagen. De eigenaar is ook niet verantwoordelijk voor het strafbare feit, daar je ook al verklaring afgeeft dat zonder jou weten iemand gebruik heeft gemaakt van je auto.
Werkt perfect, ik heb namelijk afgelopen jaar 3 bekeringen niet hoven e tbatalen, 1 was voor de rechter in Düsseldorf uitgesproken.

 


***

 

 

 

Reactie van Marika Oliviera:

 

 

@happynl :

U wilt weten hoe u de echtheid van een boete kunt herkennen.

Twijfel echtheid boete
Als u een verkeersovertreding begaat binnen Europa dan mogen de autoriteiten van dat land uw gegevens opvragen bij de RDW. De RDW verstrekt uw persoonsgegevens alleen aan een bevoegde instantie. Onbevoegden hebben geen toegang tot deze gegevens.

Wij hebben nog niet eerder vernomen dat buitenlandse boetes die per post verzonden zijn, nagemaakt zijn en daarbij de correcte gegevens bevatten over tijdstip overtreding, kenteken- en adresgegevens. U kunt in ieder geval de volgende zaken controleren:

  • Uw naam en adres op de bekeuring
  • De vermelding van het juiste kenteken
  • Vermelding van de verkeersregel die u hebt overtreden (wetsartikel)
  • Datum en tijdstip van de overtreding
  • vermelding van betalingsmogelijkheden
  • De vermelding van beroepsmogelijkheden
  • Vermelding van de instantie waar het vandaan komt
  • Vermelding van de behandelaar
  • De brief is per post verstuurd

Boetes vanuit het buitenland zien er vaak uit als kopieën en bevatten vaak spelfouten door slechte vertalingen naar het Nederlands. Bij twijfel over de echtheid van de bekeuring kunt u bellen met de instantie die de brief heeft verstuurd. Het telefoonnummer staat op de brief.

Meer informatie over boete uit het buitenland thuis ontvangen vindt u op onze website.

 

 


***

 

 

 

Reactie van Marika Oliviera:

 

 

@chezpied:

Het kenteken is niet meer leesbaar door veroudering. Een leesbaar kenteken op de sticker is wel een vereiste. Er zit niets anders op dan een nieuwe sticker aan te vragen.

 


***

 

 

 

Reactie van Marika Oliviera:

 

 

@Wim uit Klimmen
@wjvandijk01
@fsmeets4

U vraagt zich af of u naast de Europese gehandicaptenparkeerkaart ook in het bezit moet zijn van een milieu(zone)sticker.

In tegenstelling tot Duitsland moet er in sommige EU-landen, waaronder bijvoorbeeld Frankrijk, naast de Europese gehandicaptenparkeerkaart namelijk ook een milieusticker aanwezig zijn. In de Oostenrijkse steden zijn nog geen milieubeperkende maatregelen getroffen die voor buitenlandse toeristen van belang zijn om te weten. Echter, de regels hieromtrent zijn aan verandering onderhevig. Het advies is dan ook om voor de zekerheid een milieu(zone)sticker aan te schaffen om eventuele boetes te voorkomen.

Op onze website kunt u bij landeninformatie meer hierover lezen.

 


***

 

 

 

Reactie van Marika Oliviera:

 

 

@edgar:

 

Heb een snelheidsboete in Frankrijk gekregen. Graag wil ik weten hoe de formulieren van een snelheidsovertreding eruit zien. Kunt u daarvan voorbeelden geven.

Echtheid boete
Om na te gaan of het gaat om een echte boete, kunt u de volgende punten controleren:

  • Uw naam en adres op de bekeuring
  • De vermelding van het juiste kenteken
  • Datum en tijdstip van de overtreding
  • De vermelding van beroepsmogelijkheden
  • De brief is per post verstuurd

Boetes vanuit het buitenland zien er vaak uit als kopieën en bevatten vaak spelfouten door slechte vertalingen naar het Nederlands. Bij twijfel over de echtheid van de bekeuring kunt u bellen met de instantie die de brief heeft verstuurd. Het telefoonnummer staat op de brief.Een aantal landen beschikt over een website waar u informatie kunt bekijken en eventueel ook de boete betalen.

Meer informatie over boete uit Franrijk vindt u op onze website.

 


***

 

 

 

Reactie van Lisette Schreuder:

 

 

@Pien62

Voertuigen waarin duidelijk zichtbaar een geldige Europese gehandicaptenparkeerkaart achter de voorruit is geplaatst, zijn vrijgesteld, mits de kaart voldoet aan bepaalde voorwaarden.

Dit betekent dat een Europese gehandicaptenparkeerkaart wellicht niet voldoende is. Volgens de Duitse wet over milieustickers moet er in de gehandicaptenpas het merkteken "aG", "H" of "BI" zijn vermeld.

Aangezien dit niet op de Europese gehandicaptenparkeerkaart, die in Nederland is verkregen, staat, raden wij aan om toch een milieusticker aan te schaffen. Dit voorkomt problemen en een eventuele boete van € 80.

 


***

 

 

 

Reactie van Lisette Schreuder:

 

 

@Jan Huizinga

Er is een algemene regel die landen verplicht om een strafprocedure in een voor de betrokkene begrijpelijke taal te voeren (art. 6 EVRM). Of dit zich ook uitstrekt tot alle verkeersovertredingen, zoals wetgeving omtrent milieustickers, is niet geheel duidelijk. Er kan nl. sprake zijn van een bestuursrechtelijke afdoening en dan is het de vraag of die onder de werking van het EVRM valt.

Daarnaast is er voor een aantal met name genoemde ernstige overtredingen EU-wetgeving die bepaalt dat de bekeuring moet worden vergezeld van extra informatie in de taal van het land waar het voertuig is geregistreerd. Dit geldt dus niet voor alle overtredingen.

Wij constateren echter dat tegenwoordig steeds meer bekeuringen uit het buitenland in het Nederlands of Engels zijn gesteld. Waarin overigens ook staat vermeld welke de beroepsmogelijkheden zijn.

Uw signaal is duidelijk. Echter, het zal een procedure van enige jaren zijn, voordat over deze ‘taalkwestie’ duidelijkheid is. Strikt genomen, zou er (mogelijk) niet betaald hoeven te worden. Toch is ons advies om de boete te betalen en alleen als bewezen kan worden dat de overtreding niet is begaan, bezwaar/beroep aan te tekenen. Immers, het niet betalen van de boete heeft tot gevolg dat de boete blijft openstaan in het land waar de overtreding is begaan. Bij herhaald verblijf in dat land kan men alsnog moeten betalen. Bijvoorbeeld bij controle en staande houding door de politie of bij een paspoortcontrole op de luchthaven of bij de grens. De boete zal doorgaans vele malen hoger zijn.

 

 


***

 

 

 

Reactie van Ikke1964:

 

 

Iedereen die een boete uit het buitenland of gewoon uit Nederlad krijgt raadt ik aan om zich aan te melden bij www.flitsservice.nl en om daar ook te informeren.

 


***

 

 

 

Reactie van Wilgje:

 

 

Ik heb 2 jaar geleden ook zo’n brief gekregen er hem naderhand vergeten. Na een jaar moest ik weer naar Duitsland en dacht aan die bekeuring van iets meer dan € 100,-. Ik had de ontvangen mail uit Duitsland via de leasemaatschappij nog in mijn mailbox. Om geen risico te lopen om bij de grens aangehouden te worden en alsnog te moeten betalen heb ik netjes een mailtje gestuurd naar bundesambt Keulen waar de bekeuring vandaan kwam met de bemerking dat ik de bekeuring helemaal vergeten was en de vraag gesteld hoe ik dit alsnog op kon lossen. Tot mijn verbazing kreeg ik een mail terug dat ik helemaal niets meer hoefde te doen omdat de bekeuring verjaard was. Deze ter info.