Bovag garantie; te dure reparatie, verkoper wil auto terugkopen

Vraag gesteld door John Z. op 18 juli 2018

Goedemiddag,

Recent heb ik een leuke auto gekocht, maar bleken er 2 problemen met de auto
- De motor liep niet lekker
- De band(en) waren/zijn ei-vormig en de auto rijdt daardoor niet lekker. (Is bij koop afgesproken dat dit opgelost zou worden)
Gelukkig bovag garantie

De auto is al 2x voor reparatie geweest en de verkoper heeft andere (tweedehands) banden er onder gelegd en een reparatie aan de motor uitgevoerd. Helaas; het gedrag is iets anders maar motor en banden zijn nog steeds niet goed; de verkoper houdt vol dat de problemen nu opgelost moeten zijn. Om een onafhankelijke derde te vragen ben ik langs de dealer gegaan en die constateert hetzelfde; de motor loopt niet lekker en de banden (of misschien velgen) zijn niet rond.

Ik heb de verkoper weer gebeld, en die geeft nu opeens aan dat de reparatie te duur wordt dus dat ze de auto dan wel terug willen kopen.
Heb ze aangegeven dat ik dat nou niet direct van plan was, en het gewoon op een redelijke manier wilde oplossen.

Mijn vraag:
- Is het gangbaar/acceptabel dat de verkopende partij op deze manier onder de reparatie probeert uit te komen door te opperen deze terug te kopen?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht met BOVAG garantie. Nu zijn er twee gebreken geconstateerd. De garage heeft deze nog niet kunnen verhelpen en wil de auto nu terugnemen. U vraagt of dit gebruikelijk is.

U heeft een auto gekocht met BOVAG garantie. Het uitgangspunt is dan dat gebreken verholpen worden onder garantie, dus op kosten van de verkoper. Het kan wel eens zijn dat de reparatiekosten zo hoog worden, dat in redelijkheid geen reparatie geëist kan worden. dan kan de koop ongedaan worden gemaakt. auto terug, geld terug". Of dat in dit geval nu al aan de orde is hangt af van de kosten van het herstel en de waarde van de auto. Heeft de garage pas een keer geprobeerd het probleem op te lossen, dan vind ik het voorstel wel wat voorbarig.

Het kan zijn dat de garage geen oplossing heeft voor het probleem. In dat geval is het nog een optie om een onafhankelijk expert naar de auto te laten kijken. Dat is ook aan te raden als de garage zich op het standpunt stelt dat de auto nu prima is en er dus geen gebrek zou zijn.

U geeft aan dat het een BOVAG garage is. In dat geval kunt u uw zaak ook voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Voor de wijze waarop u de verkoper aan kunt spreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website. Hier vindt u ook meer informatie over uw rechten na aankoop.