Probleem met schade aan huurauto

Vraag gesteld door Léon Krijnen op 17 mei 2018

In het kort: na vier weken autohuur (gehuurd bij Rentalcars.com, verhuurder Europcar.com in Kaapstad) in Johannesburg auto ingeleverd. De controleur die hem op het vliegveld accepteerde heeft mij op geen enkele wijze op enige schade gewezen, en heeft me ook niets laten tekenen. Volgende dag via mail een rekening van 2600,- euro plus twee foto's van schade aan linkerportier. Kennelijk is er iets of iemand langs geschaafd.
Foto's hier aan een schadebedrijf laten zien. Reactie; we zouden meer foto's moeten zien, maar de taxatie lijkt ons veel te hoog.
Europcar had intussen zelf de reservering op mijn credit card van het eigen risico van 600 euro laten verlopen. Bij Rentalcars had ik volledige dekking afgesloten, maar Rentalcars schrijft nog steeds te wachten op informatie die Europcar kennelijk niet wil of kan verstrekken.
Rentalcars zegt mijn claim pas te willen gaan bekijken als ik de rekening betaald heb en een kopie van een bankoverschrijving overleg.
Maar ja, ik vertrouw Europcar nu voor geen cent. De volledige huurprijs voor vier weken was vooraf betaald. Bij aankomst in Kaapstad overhandigde ik mijn credit card voor de reservering van het eigen risico van 600 euro, zoals per mail bevestigd door Rentalcars. De man achter de balie haalde mijn kaart door de machine en vroeg of ik nog een tweede kaart had, want niet genoeg. Ik: hoezo? Bleek dat hij voor driemaal die 600 euro mijn card wilde belasten. Toen ik hem het papierwerk van Rentalcars liet zien veranderde hij het zwijgend in 600, terwijl hij me op een A4'tje drie parafen liet zetten, 'voor de acceptatie' van de auto. Dat deed ik, stom genoeg, zonder verder dat al half onleesbare kopie van een kopie goed door te lezen. Bleek dat ik daar getekend had voor een 'liability' van 38.000 en nog wat Rand, zo ongeveer toevallig precies de hoogte van het bedrag van die door mij en de acceptant niet geconstateerde en nogal overschatte schade. Op vragen aa Europcar 'waarom is mij bij inleveren niet op enige schade gewezen', en vragen over van hoogte van de taxatie krijg ik geen antwoord. Wel wordt nu gedreigd met juridische stappen. Ik had volledige all risk dekking afgesloten bij Rentalcars, maar de hele gang van zaken biedt weinig vertrouwen op een soepele afwikkeling. Ik ben bang dat, dat als ik 2600 euro overmaak naar Europcar, zelf in de kou kom te staan. Wat is nu wijsheid

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Via Rentalcars.com heeft u een auto in Zuid-Afrika gehuurd bij Europcar. Europcar claimt na de huurperiode een schade ter grootte van € 2.600,-. Ondanks dat u via Rentalcars.com alle schade heeft afgekocht, vraagt u zich af hoe nu te handelen.

Inleveren auto bij verhuurder
Wanneer u de auto na de huurperiode inlevert adviseren wij de leden om samen met de verhuurder de auto na te lopen. wanneer er tijdens de huurperiode geen schade is ontstaan aan de auto, dient u om een rapport te vragen waarop us aangetekend dat de auto zonder schade (naast eventuele oude schade) is ingeleverd.

Nu kennelijk een dergelijk rapport ontbreekt, kan de verhuurder een dergelijke schade claimen. Wel dient de verhuurder bij betwisting van de hoogte van de schade, deze te kunnen onderbouwen aan de hand van bijvoorbeeld een reparatienota of een rapportage van een schade-expert.

Voorwaarden Rentalcars.com
Nu u stelt dat u via Rentalcars.com uw eigen risico te hebben afgekocht (cash-back) dient u zich in geval van een schadeclaim door Europcar zich te conformeren aan de toepasselijke huurvoorwaarden. Wanneer in de voorwaarden is opgenomen, dat u de schade eerst zelf dient te voldoen aan de autoverhuurder in kwestie, dan dient u hier navolging an te geven, ongeacht uw wantrouwen jegens Europcar. Raadpleeg derhalve de huurvoorwaarden van Rentalcars.com.

Informatie over auto huren in het buitenland vindt u op onze website.