Motor auto kapot binnen maand na aanschaf

Vraag gesteld door meemiep op 18 juli 2018

Goedendag,

Een maand geleden heb ik bij een autodealer een tweedehands auto gekocht voor 1850 euro. Een Peugeot uit 2005 met 104.000 km op de teller en een nieuwe APK.
Een week na de koop kwam ik erachter dat de kofferbak van de auto niet op slot kon. Ik heb de auto naar een garage gebracht en daar werd mij verteld dat de klep nooit op slot zou kunnen omdat deze ooit is vervangen door een foutieve klep (een met centrale vergrendeling, welke de auto niet heeft). Ook vertelden ze mij dat de uitlaat lek was aan de binnenkant.
Twee weken later begon de auto te stotteren/haperen; opnieuw heb ik de auto naar de garage gebracht. De bougies zijn toen vervangen omdat deze erg slecht waren. Het probleem leek daarmee echter nog niet opgelost. Ik ben toen naar de betreffende autohandelaar terug gegaan; de klep kon hij niets aan doen, de uitlaat zou hij maken. Hij heeft ook een rondje gereden en merkte verder niets aan de auto, hij deed het prima volgens hem. De dag erna ben ik echter stil komen te staan met de auto en heb de auto moeten laten wegslepen.
Alle totale kosten extra gemaakte kosten van de garagebezoeken en het ter plekke lid worden van de ANWB als tweede gezinslid samen 274 euro.

Nu word ik net gebeld en verteld de handelaar mij dat de motor vervangen moet worden, kosten 700 tot 1000 euro. De oplossing die hij biedt is de kosten te splitten, beide de helft.

Mijn vraag is of dit eerlijk is en waar ik recht op heb nu - de verkoper geeft aan dat niemand dit had kunnen voorzien en het daarom al erg schappelijk van hem is de kosten te willen delen.
Ik heb binnen een maand al 274 euro extra kosten gehad en eerlijk gezegd kan ik ook het ook niet betalen, al mijn geld zit in deze defecte auto. Is er in dit geval sprake van non-conformiteit binnen 6 maanden? En kan ik eisen dat de verkoper de volledige kosten betaald of de koop ontbindt?
De dealer is bij mijn weten niet aangesloten bij de BOVAG.

Alvast vriendelijk bedankt!

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een maand geleden een auto gekocht. Nu blijkt de achterklep niet dicht te kunnen, de uitlaat lek en de motor moet worden vervangen.

U heeft de auto gekocht zonder garantie en kunt dan ook alleen een beroep doen op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

Als koper moet je wel onderzoeken wat je koopt. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto. Als gebreken ook door een particulier eenvoudig te zien of bemerken dan zijn het geen verborgen gebreken. De verkoper moet op zijn beurt meedelen wat hij weet over de auto. Hij hoeft de auto niet zelf te onderzoeken.

In uw geval betreft het een auto van 13 jaar oud. Daarbij kunt u niet stellen dat u geen gebrek hoefde te verwachten. U zou de verkoper wel aan kunnen spreken op grond van het feit dat u niet zo snel na aankoop al reparatiekosten hoeft te verwachten. Het zou redelijk zijn als de verkoper een deel van de kosten op zich zou nemen.In uw geval biedt de verkoper aan de helft van de kosten te vergoeden. gezien de leeftijd van de auto is niet niet onredelijk.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.



***

Reactie van meemiep:

Dank voor uw reactie.

Ervan uitgaande dat de klep en de uitlaat mijn eigen fout zijn geweest door dit niet op te merken bij de aankoop, dan is naar mijn idee in dit geval nog steeds sprake van non-conformiteit binnen 6 maanden - als ik de wet goed begrijp. Er kan geen gebruik worden gemaakt van het gekochte omdat de motor kapot is gegaan; dit had níet voorzien kunnen worden; en kan ik dus eisen dat de verkoper de volledige kosten betaald of de koop ontbindt.

"Er is sprake van een consumentenkoop tussen een particuliere koper en een professionele autoverkoper. Als er met betrekking tot een auto (of een andere zaak) een koopovereenkomst wordt gesloten, dan moet het geleverde aan de overeenkomst beantwoorden. Dat wil zeggen dat het verkochte de eigenschappen moet bezitten die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. In elk geval moet de zaak de eigenschappen bezitten die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en van welke eigenschappen de koper de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen. Is dat niet het geval, dan is er sprake van non-conformiteit. Omdat sprake is van een consumentenkoop mag op grond van de wet – als binnen zes maanden na aankoop blijkt dat de auto niet (meer) aan de overeenkomst beantwoordt – ervan uitgegaan worden dat al op het moment van aankoop sprake was van non-conformiteit."
(zie: https://www.amsadvocaten.nl/blog/verbintenissenrecht/non-conformiteit-bij-koop-tweedehands-auto/)

Naar aanleiding van uw reactie zou ik concluderen dat de aanschaf van een oudere tweedehands auto áltijd onverstandig is omdat men daarmee per direct al zijn rechten zou verspelen.



***

Reactie van Annemieke Zerdoun:

Een aanschaf van een tweedehands auto is zeker niet altijd onverstandig. Wel is het zo dat geldt "hoe ouder een auto, des te meer je rekening moet houden met gebreken". Ook als je een nieuwe auto koopt kan deze na enkele jaren gebreken vertonen. In dat geval kan ook niet na 12 jaar de verkoper aanspraken voor een volledige nieuwe motor.

In uw geval is het inderdaad zo dat u kunt aangeven dat u niet zo snel na de koop al een probleem met de motor hoefde te verwachten. Op die grond is de tegemoetkoming van de verkoper dan ook terecht. Bent u het met de aangeboden 50% niet eens, dan kunt u hierover in gesprek gaan met de verkoper. Komt u er met de verkoper niet uit, dan zult u uw zaak aan de rechter voor moeten leggen.