Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Opgelicht autobedrijf

Vraag gesteld door Koenterland op 11 december 2018

Wij hebben onze oude auto ingeruild en nog extra betaald voor een andere auto bij een autobedrijf (niet BOVAG). Er bleek een hoop mis te zijn met de auto wat na veel gedoe is opgelost. Dit bedrijf heeft echter onze oude auto niet goed overgeschreven op zijn naam, terwijl hij zei van wel, waardoor wij een maand extra wegenbelasting hebben betaald en een boete boven ons hoofd hebben hangen van het RDW dat wij niet verzekerd zijn geweest die maand. Hij heeft ons telofonisch beloofd dat hij de boete zou betalen (is opgenomen), ruim een maand geleden. Hij verzekert ons dat hij de boete al heeft betaald / weer is teruggestort / aan ons heeft overgemaakt, maar weigert een betalingsbevestiging te sturen, en wij hebben niks ontvangen. Hij neemt 80% van de keren zijn telefoon niet op. Inmiddels begint de ergenis bij ons behoorlijk hoog op te lopen. Wat zijn de mogelijkheden om dit bedrag door hem te laten betalen en hier actie in te ondernemen?

Ik hoor graag van u.

Antwoord van Marika

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt een auto ingeruild voor een ander bij een niet-BOVAG bedrijf. Met de nieuwe auto bleek van alles mis te zijn. Ook heeft de nieuwe eigenaar de oude auto niet goed op zijn naam overgeschreven waardoor u wellicht een boete krijgt omdat onverzekerd was en u hebt voor de auto een maand extra wegenbelasting betaald. De garagist heeft u telefonisch beloofd de boete te gaan betalen. Vervolgens geeft hij aan dat de boete al betaald is maar het bedrag teruggestort is waardoor hij u het bedrag over heeft gemaakt zodat u het zelf kon betalen. Echter, u hebt niets ontvangen. Hij is vervolgens niet meer te bereiken. U vraagt zich af wat u kunt doen om hem het boetebedrag te laten betalen.

Als u een nieuwe auto hebt gekocht op dezelfde dag als de dag waarop u de oude hebt ingeruild dan kan ik me voorstellen dat u er vanuit mocht gaan dat de nieuwe eigenaar de overschrijving regelt (garagist). U kunt met de nieuwe koopovereenkomst aantonen dat u op die dag een andere auto hebt gekocht en vanaf die dag dus geen wegenbelasting meer verschuldigd zou moeten zijn. Omdat de nieuwe eigenaar het niet goed heeft overgeschreven hebt u schade geleden, te weten een maand extra wegenbelasting betaald en een risico op een boete gelopen omdat de auto onverzekerd zou zijn. De wegenbelasting kunt u verhalen op de garagist. U kunt hem daarvoor een aangetekende brief versturen. Echter, het boetebedrag kunt u alleen claimen indien u de boete ook daadwerkelijk hebt gekregen. Indien de auto niet op de weg komt zal er namelijk doorgaans binnen een maand geen boete worden opgelegd.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.



***

Reactie van Koenterland:

Beste Mariska,

Wij hebben geen koopovereenkomst gekregen en de garagist heeft geen voorwaarden op zijn website staan. Wel hebben wij een Whatsapp bericht waarin de afspraken rondom de koop (oude auto ingeruild) zijn beschreven van zijn kant. Wij hebben de garagist destijds via MP gevonden.

Ook hebben wij de boete inmiddels gekregen van het CJB waarin wij niet juist verzekerd waren voor de auto die wij destijds al hadden ingeruild. Inmiddels wel een aangetekende brief verstuurd aan de garagist. Van een jurist hebben wij echter te horen gekregen dat wanneer een boete onder de €500 euro is dit niet door een rechter wordt beoordeeld (boete + wegenbelasting is €450). Ook zegt het RDW dat de overschrijving onze verantwoordelijkheid is en de boete daarom dus ook bij ons blijft liggen. Is het volgens jullie toch mogelijk dit met goede kans op gelijk voor de rechter voor te leggen wanneer de garagist niet betaalt?