Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Valpartij door voorrem gebruik

Vraag gesteld door W. Tupker op 20 april 2024

Uit eigen ervaring de voorrem gebruiken in bijna stilstand geeft valpartijen vooral als het voorwiel niet in lijn staat met het achterwiel.
1.   Geen voorrem is mogelijk een optie. Zonder voorrem zal wel de achterrem een veel zwaardere uitvoering moeten krijgen. Alleen voor de lichtere e-fietsen.
2.   Een anti-blokkeer systeem op de voorrem zal wel de nodige financiële consequenties geven.
3.   De knijpkracht in de handen speelt misschien een grote rol.  Als bij mensen de kracht in de handen onderling verschillend is dan kan  de “minder goede” hand bijvoorbeeld de achterrem bedienen. Dan komt de “beste”  hand alleen op de voorrem. Lijkt me niet wenselijk.
Bij die mensen is het wisselen van de remaansluitingen op het stuur van belang.

Is het een echt algemeen probleem?

Antwoord van Wouter

Antwoord van Wouter

ANWB Expert

U vraagt of het gebruik van de voorrem in combinatie met valpartijen een algemeen probleem is.

Hieronder licht ik mijn antwoord toe:
Ik denk eerder dat de toename van snelheid en de grootte van de e-bike het verschil maken in het onder controle kunnen houden. Zo is de dropperpost, een zadelpen welke met een hendel op het stuur te bedienen is enorm in opkomst. Het grote voordeel is dat het zadel zakt waardoor men makkelijker en sneller met de voeten bij de grond is.

Antwoorden op uw vragen:

  1. Geen voorrem is mogelijk een optie?
    Nee, dat is geen optie. E-bikes die voldoen aan de norm EN-15194 moeten zijn voorzien van tenminste een voor- en achterrem. Fabrikanten hanteren deze norm en alle testeisen om gedekt te zijn tegen eventuele aansprakelijkheid bij ernstige ongevallen.
  2. ABS
    Het ABS heeft afgelopen jaar zijn intrede gemaakt op de e-bike. Momenteel zijn er twee verschillende merken verkrijgbaar, namelijk: Bosch en Blubrake. Het verschil tussen beide is dat Bosch een systeem levert voor beide remmen en Blubrake alleen voor de voorrem.
    U vraagt naar de financiële consequentie: Deze systemen zijn te vinden op e-bikes met een aanschafprijs vanaf €5000.
  3. De knijpkracht in de handen speelt misschien een grote rol?
    U geeft terecht aan dat de fietsenmaker instaat is om de remhendels te wisselen. Ook zijn er mogelijkheden om de lengte van de remhendel aan te passen. Zo moet je bij een korte remhendel meer knijpen of kracht zetten dan bij een lange remhendel. Dit heeft invloed op de mate van dosering. Ja, met een lange remhendel kun je harder de rem inknijpen, maar de remkracht is ook beter te doseren.


Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.