Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Regels rondom elektrische step

Vraag gesteld door JM Gielen op 11 november 2017

Wat zijn de regels (rijbewijs, verzekering, helmplicht en dergelijke) rondom het gebruik van een elektrische step? Ervan uitgaande dat deze niet harder kan dan 25 kilometer per uur.

Antwoord van Cathy

Antwoord van Cathy

ANWB Expert

Een elektrische (scooter) step, die rijdt op oplaadbare batterijen, is alleen toegestaan op de openbare weg indien deze door de minister als bijzondere bromfiets wordt erkend.

Verkeersregels bijzondere bromfiets
Voor de bijzondere bromfietsen gelden aparte regels. Er geldt een minimumleeftijd van 16 jaar, en u moet de verkeersregels voor snorfietsers volgen.

Verder gelden de volgende regels voor het rijden op een bijzondere snorfiets:

  • De overheid/minister heeft het voertuig aangewezen als bijzondere bromfiets.
  • U heeft geen rijbewijs nodig.
  • U hoeft geen kenteken aan te vragen.
  • U hoeft geen helm te dragen.
  • U moet zo veel mogelijk rechts houden.
  • U moet het voertuig verzekeren.
  • Het voertuig moet een verzekeringsplaatje en een voertuigidentificatienummer hebben.
  • De maximumsnelheid is 25 kilometer per uur.
  • Verlichting is 's nachts en bij slecht zicht verplicht. Dit mag met losse lampjes.
  • Het voertuig moet altijd rode en witte/gele reflectoren hebben.
  • Als er een (brom)fietspad is, moet u daarop rijden.

Andere varianten
Let bij de koop van uw step goed op wat voor step u koopt. Er bestaan namelijk ook motorsteps en steps met hulpmotor (Go-ped).

Motorstep
Een motorstep met een maximale snelheid van 25 kilometer per uur is een snorfiets. Is de maximale snelheid 45 kilometer per uur, dan beschouwt de wet de motorstep als een bromfiets.

Verkeersregels motorstep
Om met een motorstep op de openbare weg te mogen rijden gelden de volgende regels:

  • U moet minimaal 16 jaar zijn.
  • In het bezit zijn van een bromfietsrijbewijs (AM). Heeft u een motorrijbewijs (A) of autorijbewijs (B)? Dan krijgt u automatisch ook AM op uw nieuwe rijbewijs.
  • U moet zich houden aan de verkeersregels die gelden voor bromfietsers en snorfietsers.
  • U moet het fiets/bromfietspad gebruiken. Als dit ontbreekt, gebruikt u de rijbaan.
  • De motorstep moet verzekerd zijn.
  • Als de motorstep harder kan rijden dan 25 kilometer per uur dan moet een helm dragen.
  • De motorstep moet een kenteken hebben.
  • Uw motorstep moet een Nederlands of Europees typegoedkeuringsmerk en typegoedkeuringsnummer hebben.

Step met hulpmotor (go-ped)
Een go-ped is een step met een hulpmotor. De wet ziet een go-ped als snorfiets. Maar de go-ped is niet goedgekeurd door de RDW. U mag er daarom niet mee op de openbare weg rijden.

Koopt u een nieuwe step let dan goed op het soort voertuig wat u koopt. Laat u vooraf voldoende informeren en vraag eventueel na bij de RDW of er een typegoedkeuring of aanwijzing voor bijzondere bromfiets is afgegeven.

 


***

 

 

 

Reactie van Elektrische step:
Is het ook bekend bij de ANWB hoe dit geld in het Buitenland? Het is een leuk alternatief waarbij de benen wat rust kunnen krijgen en er meer ruimte komt voor het oogpunt op het verkeer.

Net als automatisch schakelen in een auto. Je hebt meer rust en meer tijd om te anticiperen op moeilijke situaties.

Ik zeg, hoi Nederland. Zullen we minder moeilijk doen. Een fiets waar we met onze benen bewegen wordt ook niet door de rdw gekeurd dus als het zonder benen kan wel? Denk dat wij dit beter kunnen.

Hopelijk hebben jullie info voor het buitenland. Want die dingen zijn enorm leuk en regels, regels, regels we zouden een beleid moeten maken waar we onderscheid maken tussen mensen die regels nodig hebben en mensen die die niet nodig hebben.

Laten we de mongolen van de weg halen niet iedereen straffen, voor de daden van een ander. Misdraag je je krijg je steeds meer regels en die regels worden aangepakt per categorie. Ben je een alcoholist dan mag je alleen nog lopen. Wil je niet mee doen, enkeltje naar de maan. Er rijden dagelijks nog mensen uberhaupt zonder rijbewijs, worden ze niet gepakt weet niemand het. Terwijl we juist deze regels zeer zeker voor hun gemaakt hebben en niet voor de nette burger die nooit iets buiten het boekje zou willen doen door zelfdenkend vermogen.

Ps overigens, zijn wij helaas aangereden door een dronken mobilist. Gelukkig overleeft.

 


***

 

 

 

Reactie van Cathy Lutgert:
Wij hebben deze informatie niet voor alle landen tot onze beschikking. Als u aangeeft voor welk land u informatie over de elektrische step zoekt, dan kan ik dit voor u nagaan.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Simon155:
Heeft u wellicht meer informatie over gebruik van de elektrische step in Spanje?

Bepaalde steden zoals valencia en Barcelona hebben reeds maatregelen genomen. De vraag is meer voor kleinere steden waar geen eigen regels gelden. Is er Spaanse wetgeving?

 


***

 

 

 

Reactie van Henny van den Bergh:
We zoeken het uit en u hoort van ons.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Cathy Lutgert:
Omdat de elektrische step (patinete eléctrico) een relatief nieuw voertuig is, zijn er in Spanje nog geen uniforme en duidelijke regels voor dit type voertuig voorhanden. Wel is er eind 2016 een richtlijn van het Spaanse ministerie van verkeer (instrucción de la Dirección General de Tráfico sobre los Vehículos de Movilidad Personal (http://www.policialocalhuesca.com/drupal/?q=node/235)) uitgegeven waarin onder andere staat dat de elektrische step en vergelijkbare voertuigen noch tot de voetgangers, noch tot de motorvoertuigen behoren.

Hieruit volgt bijvoorbeeld dit: Omdat bestuurders van een elektrische step niet worden gezien als voetgangers, mogen ze ook niet zomaar op het trottoir, en omdat de elektrische step niet wordt beschouwd als motorvoertuig, hebben bestuurders van een elektrische step vooralsnog geen rijbewijs of verplichte verzekering nodig en hoeven ze geen helm op (behalve als het gaat om een gehuurd voertuig).

Op basis van deze richtlijn van de Spaanse overheid hebben diverse steden, waaronder Barcelona (http://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/es/noticia/nueva-regulacizen-de-vehzculos-de-movilidad-personal-y-ciclos-de-mzas-de-dos-ruedas) en Madrid (https://www.xataka.com/vehiculos/aceras-calzadas-para-patinete-electrico-madrid-detalles-razones-nueva-ordenanza-movilidad) inmiddels hun eigen regels opgesteld voor het rijden met een elektrische step (en vergelijkbare bijzondere voertuigen).

Die regels voor de elektrische step komen er globaal op neer:
- je mag ermee niet op het trottoir of op de rijbaan.
- je mag ermee wel op bepaalde fietspaden.
- je moet minimaal 16 jaar zijn.

Voor veel plaatsen in Spanje zijn echter nog helemaal geen regels voor de elektrische step. Aangeraden wordt te informeren naar de regels voor een elektrische step bij de gemeente waar je de elektrische step wilt gebruiken. Als er nog geen regelgeving voorhanden is, wordt je aangeraden om:
- het voertuig met gezond verstand te gebruiken;
- de verkeersregels in acht te nemen;
- rekening te houden met voetgangers en het overige verkeer;
- een minimumleeftijd van 16 jaar aan te houden;
- een verzekering af te sluiten;
- een helm en handschoenen te dragen.