Kapotte e-bike motor na 3 1/2 jaar, kosten 675 euro. Mag dat??
Vraag gesteld door lipoel op 25 juni 2018
Mijn Gazelle e-bike "miss Grace", een grote stevige elektrische fiets liep zonder enige aanleiding aan: kogellagers kapot, een nieuwe motor is nodig á 675 euro, inclusief. Gazelle kan niets voor mij doen, de garantie is verlopen. Niemand heeft bij aanschaf gemeld, dat een motor zo'n korte levensduur heeft (wel is vermeld dat de accu niet zo lang meegaat, dus dat kan ik ook tegemoet gaan zien..).
Antwoord van Annemieke
ANWB ExpertUw elektrische fiets heeft na 3,5 jaar een nieuwe motor nodig. De garantie is voorbij. U vraagt wat u mag verwachten van Gazelle.
Als de garantie voorbij is kunt u altijd nog een beroep doen op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.
Tevens moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek langer dan zes maanden na aankoop dan zal in ieder geval moeten worden aangetoond dat de fiets normaal is gebruikt en naar behoren is onderhouden
In uw geval betreft het een fiets van 3,5 jaar oud. Daarbij kunt u zeker aangeven dat u dit gebrek niet hoefde te verwachten. Het aantal gereden kilometers en onderhoud kan nog wel van invloed zijn.
U kunt de verkoper aanspreken op grond van het feit dat u niet zo snel na aankoop al deze reparatiekosten hoeft te verwachten. Het zou redelijk zijn als de verkoper een (aanzienlijk) deel van de kosten op zich zou nemen. Komt u er met de verkoper niet uit en is het een BOVAG aangesloten bedrijf, dan kunt u hiervoor naar de Geschillencommissie Tweewielers.
Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.
Deel deze pagina