Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Fiets stottert

Vraag gesteld door AIES op 21 oktober 2017

Ik heb recent via de fietsregeling op mijn werk een Qwic Trend Mn7 Hs 11 Fen S aangeschaft.Ik heb, vooraf aan de aankoop, twee keer proefgereden op een testfiets. Toen ik de fiets kwam ophalen ontving ik eerst een verkeerd exemplaar dat was geregistreerd op mijn naam.
De daarna door mij ontvangen fiets vind ik niet prettig fietsen. Hij stottert geregeld maar niet altijd.
De batterij is ook snel leeg, de eerste keer al bij 33 km. Terwijl ik meestal ondersteuning 2 van 5 gebruik.
Ik ben dit een aantal keren met de fietsenwinkel besproken.Als reactie kreeg ik dat het zou liggen aan mijn manier van fietsen, onregelmatige druk op de trappers of de combinatie van trapdruk en versnelling.
Ik twijfel aan die redenering. Daarnaast vind ik de fiets ook erg zwaar in gebruik en is de batterij naar achteren verplaats om het zadel op de juiste hoogte te zetten.Omdat het een vrij dure fiets is is dit wel een teleurstelling.Wat zou mijn volgende stap kunnen zijn ?

Antwoord van Marlijn

Antwoord van Marlijn

ANWB Expert

U heeft een nieuwe elektrische fiets aangeschaft, en daarbij een aantal klachten geconstateerd en dat vindt u teleurstellend, zeker omdat het geen goedkope fiets is. U bent terug gegaan naar de verkoper. Volgens hem zou het liggen aan uw manier van fietsen, onregelmatige druk op de trappers of de combinatie van trapdruk en versnelling. U vraagt zich af welke stappen u kunt nemen.

Oordeel technisch adviseur
Onze technisch adviseur zegt het volgende over de door uw beschreven problemen:

  • Het is mogelijk dat de motor niet onder alle omstandigheden goed oppakt. In combinatie met de keuze van de versnelling en de hoeveelheid ondersteuning kan dat in enige mate waarneembaar zijn. Maar constant ‘stotteren’ hoeft u niet te verwachten.
  • De batterij van deze elektrische fiets mag niet na 33 km leeg zijn. Volgens opgave fabrikant 50-130 km in stand 1 en 20-50 km in stand 5.
  • U vindt de fiets zwaar in gebruik. Het gewicht van uw fiets is volgens opgave ongeveer 25 kg; dat is normaal voor dit soort fietsen.

Alleen als u kunt aantonen dat er sprake is van een gebrek dat u niet hoefde te verwachten op grond van de overeenkomst, kunt u terug naar de verkoper. U kunt overwegen daartoe een onafhankelijk expert in te schakelen (bijvoorbeeld Dekra).

Fabrieks- / Bovag garantie
Als vaststaat dat er een gebrek is, dan een beroep doen op de fabrieks- en of/ BOVAG garantie. Ga in de garantievoorwaarden aan onder welke voorwaarden de garantie is afgegeven.

Wettelijk garantie (non-conformiteit)
Ook als u geen beroep meer kunt doen op garantie, kunt u een beroep doen op de wet. Hierin wordt namelijk aangegeven dat u als consument redelijke verwachtingen mag hebben van wat u koopt. Deze verwachtingen hangen onder meer af van wat er in de overeenkomst/brochure staat, wat de verkoper u bij de koop heeft gemeld, het gebruik en het onderhoud van de fiets.

Kunt u aantonen dat er een gebrek is, en dat uw fiets niet aan de redelijke verwachtingen voldoet, dan is er sprake van non-conformiteit. In dat geval kunt u herstel van het gebrek eisen.

Geschillencommissie Tweewielers
Is de fietswinkel aangesloten bij de Bovag? In dat geval kunt u uw zaak, mocht u er met de fietswinkel niet uitkomen, voorleggen aan de Geschillencommissie Tweewielers.

Beschikt u over een rechtsbijstandsverzekering, dan kunt u deze inschakelen.

Meer informatie over klachten na aankoop inclusief een stappenplan vindt u op onze website