E-bike met voorwielmotor

Vraag gesteld door agvandenberg op 08 april 2018

Geachte expert,
Is het bij een E-bike met een motor geplaatst in het voorwiel een grotere kans op het omvallen met de fiets wanneer men na het fietsen onverwacht of normaal gaat of dient te stoppen af te stappen?
De zwaarte van het voorwiel doordat de motor extra gewicht geeft aan het voorwiel en de mogelijkheid dat bij stoppen de motor nog een fractie wil doortrekken op het voorwiel waardoor het stuur niet meer in de hand gehouden kan worden met het gevolg van het vallen van de fiets en de berijder.
Men kan bij het stoppen per ongeluk nog een kwart van de pedalen doortrappen waardoor de motor dus gewoon blijft werken voordat men afstapt met zeker het gevolg van vallen, maar ook bij gewoon stoppen trekt de motor nog even door is mijn ervaring. De dealer spreekt over de software anders afstellen.
Wat is uw technische reactie op mijn ervaring met een E-bike bij het stoppen en afstappen met een voorwielmotor?
Met vriendelijke groet,
bergvd.agg@tiscali.nl
Dhr. A.G.G. van den Berg, Holbeekstraat 25, 2203HA Noordwijk ZH.

Antwoord van Frank

ANWB Expert

Bij e-bikes met de aandrijving in het voorwiel is het inderdaad een minpunt dat de motor in werking kan gaan treden als de berijder dat niet verwacht. De ondersteuning is niet optimaal afgeregeld.

In een bochtje, op glad wegdek, in de hoogste ondersteuning is het mogelijk dat het voorwiel even kan doorslippen waardoor de controle over de fiets door de berijder niet helemaal meer aanwezig is. Ook het extra gewicht in het wiel telt dan mee.

Dit gedrag is dus inherent aan de voorwielaandrijving en is, afhankelijk van het merk, wat meer of minder aanwezig. Maar als de dealer dit softwarematig kan instellen zou het wel mooi zijn.

Wat u er zelf aan kunt doen is de hoogte van ondersteuning op de computer tijdig te verlagen bij lagere snelheden.