Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Vraag aan ANWB expert in verband met fietsaankoop

Vraag gesteld door AdBrekelmans op 24 maart 2017

Wij hebben in midden December 2015 2 E-bikes Kalkhof gekocht, geen problemen met de accu's hier kan je bijna 200 KM mee fietsen. Maar een ander probleem wilde ik voorleggen aan de ANWB en Fietsen 123, kort na onze aankoop werden alle Kalkhofs uit de winkel gehaald, er zou iets met de Impulse motors zijn iets met het vet in de motor. Maar nu ruim 15 maanden verder is van mijn fiets de motor vanwege (rare geluiden en slechter lopen van de motor) vervangen door een Gemodificeerde motor. En toen ik met dezelfde kwaal bij de fietsenmaker kwam met mijn vrouw haar fiets werd al meteen aangeboden deze ook maar te vervangen. Nu worden bij Kalkhof zoals ze me verteld hebben en ook bij Gazelle geen fietsen meer gemaakt met deze impulse motoren.
Is dit probleem bij de ANWB en Fietsen 123 bekend en wat moet ik hiermee, wij staan een beetje te kijken van als deze motoren nog meer problemen geven wat dan te doen.

Antwoord van Frank

Antwoord van Frank

ANWB Expert

Grote problemen met de Impulse motor zijn ons niet bekend.

Zo te lezen worden problemen met de motor door Kalkhoff keurig opgelost. Dat kan er mee te maken hebben dat klachten niet bij ons doorkomen. Zolang dit aan de orde is, hoeft u zich weinig zorgen te maken.

Voor de juridische consequenties zal mijn collega nog iets toelichten.



***

Reactie van Annemieke Zerdoun:

U heeft een vraag over mogelijke problemen met de motoren van uw elektrische fietsen. Wat als er in de toekomst weer problemen ontstaan?

Zolang u garantie heeft op de betreffende fietsen kunt u gebreken onder garantie laten verhelpen. Na verkoop van de garantie kunt u vervolgens een beroep doen op de wet. U mag als consument bij normaal gebruik en onderhoud redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer het bouwjaar, de kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Ontstaat er na de garantie een probleem dat u redelijkerwijs nog niet hoefde te verwachten kunt u zich wenden tot de verkoper. Voor de wijze waarop verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.