Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Maximumsnelheid trapondersteuning

Vraag gesteld door Stoffer68 op 25 juli 2018

Er wordt veel gepubliceerd over de toenemende ongevallen met e-bikes, met name door de vaak hogere snelheid. Het lijkt me toch niet zo’n probleem om die maximale snelheid van 25 te verlagen naar bijvoorbeeld 20 km per uur. Daar lees ik nooit wat over. Mijn vrouw en ik fietsen op onze e-bikes doorgaans slechts 15 km per uur maar we genieten des te meer van de omgeving, zonder overal aan voorbij te racen.

Antwoord van Monique

Antwoord van Monique

ANWB Expert

Het is niet helemaal duidelijk of u graag de maximum snelheid op het fietspad zou willen verlagen van 25 naar 20 km p/u of de e-bike zelf wil begrenzen tot 20 km/uur. Daarom reageren we op allebei.

Hoe is nu geregeld?

De e-bike mag en kan nu inderdaad niet harder dan 25 km p/u zie wettelijke regels voor de e-bike maar op het fietspad geldt nu géén wettelijke maximum snelheid.

In de praktijk blijkt dat de gemiddelde e-biker ook zo’n 18 à 19 km/uur te rijden, waardoor een max snelheid van 20 km/uur niet strikt nodig is.

De ANWB pleit echter voor een max snelheid van 25 km p/u op het fietspad mede omdat de voertuigen daar op afgestemd zijn. Deze snelheid past namelijk het beste bij de vervoermiddelen (o.a. snorfiets en racefiets) die ook gebruik maken van het fietspad.

Oorzaken van fietsongevallen

De oorzaken van de ongevallen zijn divers en niet alleen een gevolg van hogere snelheden van de e-bike. Wilt u weten wat nog meer oorzaken zijn van fietsongevallen, leest u dan fietsenkanveelveiliger



***

Reactie van deleon:

Ik postte dit ook al elders. Ik vind die 25 km max zeker niet te hoog. Ik rijd zelf heel regelmatig met die snelheid maar dan wèl daar waar dat kan en in een situatie dat dat kan. Dat is op weg naar mijn werk en dan wil je heus wel even wat tempo. De 15 km die u noemt, is misschien fijn in de recreatieve sfeer. Ik ben zelf nog een redelijk jonge e-biker. Ik denk dat de e-biker zèlf meer in het verkeer anticiperend gedrag zal moeten vertonen. Dat geldt sowieso voor alle fietsers, niet altijd maar denken dat men wel rekening houdt met jou. Ikzelf denk vaak het tegenovergestelde, of het nou auto's of andere fietsers betreft. Ik maak goed vaart op mijn e-bike maar kijk altijd kritisch naar medeweggebruikers die mijn pad gaan kruisen. Dus vooruit kijken. En ja, het is zeker niet de eerste keer dat ik bijna door -wat oudere- andere e-bikers bijna aangereden ben omdat deze overduidelijk niet door hadden hoe hard ze reden. Hoogste ondersteuning, volle vaart de bocht om en nauwelijks trappen. Ik bedoel maar.... Dus e-biker, begin bij jezelf. En wie te vaak e-brokken maakt, verplicht op een e-vaardigheidscursus. Lijkt mij een hele goeie. ;-)