Wetgeving en regels voor elektrisch fietsen

We zetten de belangrijkste wetten en regels over elektrische fietsen voor je op een rij en houden je op de hoogte van veranderingen.

Standaard elektrische fiets met trapondersteuning

Bij een standaard elektrische fiets met trapondersteuning zijn de verkeersregels voor de gewone fiets van toepassing.

Een standaard elektrische fiets heeft de volgende kenmerken:

  • de fiets moet trapondersteuning hebben
  • meetrappen is nodig om vooruit te komen
  • de trapondersteuning moet stoppen bij 25 km per uur
  • de elektromotor heeft een maximum vermogen van 250 watt

Welke regels gelden er?

  • er geldt geen minimum leeftijd
  • er is geen rijbewijs nodig
  • er is geen WA-verzekering nodig, wij adviseren wel een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP)
  • de fiets heeft geen kenteken
  • je moet op het verplichte fietspad rijden

Speed pedelec (snelle elektrische fiets)

Sinds 1 januari 2017 zijn de regels voor een speed pedelec veranderd. Koop je een nieuwe speed pedelec dan krijgt deze automatisch een bromfietskenteken. 

Sinds 1 juli 2017 moeten alle speed pedelecs een bromfietskentekenplaat hebben. Zodra je met een bromfietskentekenplaat rijdt, gelden de regels voor de bromfiets. Je kunt dan wel kiezen of je een goedgekeurde bromfietshelm of speed pedelec-helm draagt.

Een speed pedelec heeft de volgende kenmerken:

  • mét meetrappen is de maximale (voertuig)snelheid 45 km per uur
  • de elektromotor heeft een vermogen tussen de 250 en 4.000 watt
  • de fiets is voorzien van een achteruitkijkspiegel
  • een gele kentekenplaat 

Welke regels gelden er?

  • de minimum leeftijd is 16 jaar
  • het rijbewijs AM is verplicht
  • helm verplicht
  • WA-verzekering is verplicht
  • 45 km/u op de rijbaan
  • 30 km/u op het bromfietspad binnen de bebouwde kom
  • 40 km/u op het bromfietspad buiten de bebouwde kom

Meer informatie vind je op de website van rijksoverheid.

De elektrische fiets achter op de auto

Bij het vervoeren van één of meer (elektrische) fietsen op een fietsendrager moet je rekening houden met de toegestane kogeldruk van de auto. De kogeldruk is het maximum aantal kilo's dat je op de trekhaak mag monteren. Op de trekhaak van de auto staat aangegeven wat de maximum kogeldruk is. Let op dat het gewicht van de fietsendrager plus fietsen dit maximum niet overschrijdt. Is dit wel het geval, dan is dit gemakkelijk op te lossen door de accu('s) te verwijderen. Krijg je een aanrijding met de auto en blijkt dat er een verband is met de te hoge kogeldruk, dan kan dit gevolgen hebben voor de aansprakelijkheid. Controleer dus goed wat voor de auto is toegestaan.