Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Garantie /coulance probleem Skoda Fabia

Vraag gesteld door wybvdmeulen op 15 maart 2018

Geacht expertteam,

Een oudere vriendin van ons (82), ook sinds jaar en dag ANWB lid, is in het bezit van een door haar in juni 2014 nieuw gekochte Skoda Fabia. Kenteken 9-TZD-02. Daarmee is ze maandag bijna verongelukt. In druk verkeer raakte het stuur geblokkeerd, in die zin dat de stuurbekrachtiging uitviel. Het is allemaal nog net goed gegaan.
De auto is dus ruim drie en een half jaar oud, km stand 41.000, schadevrij, en altijd netjes onderhouden. Alleen de laatste onderhoudsbeurt is door omstandigheden niet bij de dealer gebeurt, maar bij een andere Bovag garage.
Diagnose van de dealer: de pomp van de stuurbekrachtiging is defect. Dikke pech voor u, kosten 1.250,- Euro. Van garantie of coulance kan geen sprake zijn.

Dit hebben we niet geaccepteerd omdat we van mening zijn dat zo'n cruciaal onderdeel niet na 41.000 km kapot mag gaan, en daarbij een levensgevaarlijk probleem veroorzaken. Je mag toch verwachten dat zo'n onderdeel jarenlang probleemloos functioneert?
Het is ons inziens een kwaliteitsprobleem waarvoor de leverancier van de auto verantwoordelijk is, en niet de klant.

Na discussie heeft de dealer in overleg met de importeur aangeboden om de schade 50/50 te delen, op voorwaarde dat de auto tegelijk een onderhoudsbeurt krijgt om het loyaliteitsprobleem tussen klant en dealer te normaliseren. Dit betekent dat de kosten van een overbodige, want recent elders uitgevoerde beurt bij de halve reparatiekosten komen.

Intussen heeft de eigenaresse een groot probleem. Ze is slecht ter been, alleenstaand, en voor haar vervoer afhankelijk voor haar auto.

Graag uw reactie en advies.

Met vriendelijke groet,

W. van der Meulen
ANWB lid sinds 1966
Lidnr. 108807045

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

Een vriendin heeft een Skoda Fabia uit 2014. De auto is altijd goed onderhouden, Nu is de pomp van de stuurbekrachtiging stuk. De dealer stelt voor de kosten te delen. de auto heeft 41000 km gereden.

Er kan een beroep gedaan worden op de wet. Bij de aankoop van een nieuwe auto koopt is er garantie. Afhankelijk van de duur van uw garantie zouden deze kosten onder de garantie kunnen vallen.

Is de garantie voorbij, dan kan een beroep worden gedaan op de wet. Een consument mag redelijke verwachtingen hebben van wat hij koopt. Hierbij wordt gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Het gebrek moet bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt men het gebrek zes maanden of langer na de aankoop, dan zal in ieder geval moeten worden aangetoond dat de auto normaal is gebruikt en naar behoren is onderhouden

In uw geval betreft het een auto van 4 jaar oud. Daarbij kan zeker worden aangeven dat dit gebrek niet verwacht hoefde te worden.

Spreekt u de verkoper aan op grond van het feit dat dit gebrek nog niet verwacht hoefde te worden. Het is redelijk als de verkoper een (aanzienlijk) deel van de kosten op zich neemt. Bijvoorbeeld 2/3 van de rekening. Misschien heeft Skoda hiervoor een coulanceregeling. Skoda is echter niet het aanspreekpunt. Deverkoper zal dit op moeten lossen. Ook als de coulanceregeling van Skoda dit niet dekt.

Het feit dat de laatste onderhoudsbeurt niet bij de dealer heeft plaatsgevonden kan een rol spelen als dat de oorzaak zou kunnen zijn van dit gebrek, of als de verkoper daardoor het gebrek niet heeft kunnen voorkomen.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.

Is de verkoper een Bovag garage, dan moet deze op passende wijze in de vervoersbehoefte voorzien. Dit betekent niet meteen recht op gratis vervoer. De dealer kan bijvoorbeeld met korting een (huur)auto inzetten, maar ook een leenfiets zou voldoende kunnen zijn. Dit hangt af van de omstandigheden.