Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Audi uit garantie: hoog olieverbruik

Vraag gesteld door rah op 12 april 2018

1.5 maar geleden heb ik een Audi a5 TFSI uit 2012 gekocht. Hierbij had ik een jaar garantie. Na een aantal maanden bleek er sprake te zijn van een te hoog olieverbruik. Na een aantal keren terug te zijn gegaan maar de garage en een aantal interventies (o.a. andere olie en een motorrevisie) is het probleem echter nog niet verholpen. Onlangs kreeg ik nl. wederom een melding van een minimum aan olie. Ik ben me er vervolgens in gaan verdiepen en nu schijnt een te hoog olieverbruik bij dit type auto een veelvoorkomend probleem te zijn. Om het probleem definitief te verhelpen is een specialistische kostbare reparatie (€2100,-) nodig. Vallen deze kosten nog onder de garantie? Het probleem is natuurlijk geconstateerd binnen de garantieperiode en na nu blijkt niet goed verholpen. De garantie is echter ondertussen wel verlopen.

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Uw Audi 1.8 TFSI is er één van de vele met een hoog olieverbruik.

De garantietermijn is inmiddels verstreken. U vertelt niet hoeveel olie de motor verbruikt, maar de fabrieksnorm is 1 liter op 2000 km.

Bij een olieverbruik van meer dan 1 op 2000 zou u de formele weg kunnen bewandelen en de verkoper een ingebrekestelling sturen. Zie hiervoor ons Stappenplan klachten na aankoop. Uw leverancier biedt een technische oplossing, maar dat blijft een fikse investering. Ook een aantal revisiebedrijven kunnen dezelfde passende oplossing aanbieden, maar nog steeds niet goedkoop.

Misschien weet u met het aansprakelijk stellen van de verkoper tóch een passende oplossing te forceren door een voorstel te doen, zoals bijvoorbeeld de revisiekosten te delen.