Waarom geen aandacht voor waterstof ipv elektrisch?

Vraag gesteld door Eric.deWaal op 20 januari 2018

In de laatste Kampioen stonden weer de gebruikelijke enthousiaste verhalen gelezen over elektrisch rijden.
We moeten naar verduurzaming van onze energie, zeker. En zowel windmolens al zonnepanelen leveren elektriciteit. Molens vele malen goedkoper dan panelen, maar dat terzijde.
Maar vervolgens gaat het fout. Elektriciteit is nauwelijks rendabel op te slaan of te vervoeren. En dat is essentieel om pieken in vraag en aanbod op te vangen, en voor het verkeer. Er ontstaan misbaksels met extreem lage rendementen zoals het ‘plan Lievense’, opslag met perslucht of vliegwielen, etc.
En dure, zware en veel te kleine accu’s, kleine actieradius, langdurig laden, geen verwarming (want de kachel kost te veel stroom).
De oplossing is via waterstof. Direct bij de elektriciteitsbron gemaakt, is het een energiedrager die als buffer kan dienen voor het net, en die je wel normaal snel kunt tanken, een goede actieradius geeft en aangewend kan worden in auto’s via brandstofcellen of licht aangepaste verbrandingsmotoren. De uitstoot is water. Niet voor niets werken veel autofabrikanten hieraan. Lees voor meer informatie Technisch Weekblad 2018 Nr 1.
We zijn nu beslist op de verkeerde weg, met mega subsidies op elektrisch rijden, terwijl slechts een schamel handjevol procenten van al die benodigde stroom echt groen is.
Kan de ANWB niet beter hier meer aandacht aan besteden?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U schrijft over waterstof als beter alternatief dan elektrisch rijden.

In het verleden zijn er wel experimenten geweest om een benzinemotor op waterstof te laten rijden maar dat haalt bij lange na niet het gewenste resultaat. Er zit duidelijk meer toekomst in de auto met brandstofcel waar steeds meer merken op inzetten.

Op het ombouwen van een bestaande auto wordt niet ingezet. De auto moet echt voor deze techniek ontwikkeld worden. In ieder geval is de waterstofauto voor de ANWB interessant genoeg om nu al te experimenteren met de eerste Wegenwacht auto op waterstof met brandstofcel en elektromotor. Voor nog aanvullende uitleg over de techniek zie ook het filmpje van Toyota; De waterstoftechnologie helder uitgelegd over de Mirai.