Duitse automobilisten hebben op de camping de breekkabel alleen om de trekhaak liggen. Mag dat in Duitsland? En als zij in Nederland rijden ook bekeuring

Vraag gesteld door Gian Luca op 12 juli 2017

Het valt mij op dat de Duitsers de breekkabel alleen over de trekhaak verbinden wat bij ons een bekeuring oplevert. Worden deze ook bekeurd in Duitsland en of in Nederland? Of is deze alleen in Nederland verplicht aan Nederlanders.

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een vraag over de losbreekkabel van een geremde caravan of aanhangwagen. Dat is een kabel die aan de kant van het getrokken voertuig verbonden is met de reminrichting, en aan de trekauto aan een vast punt moet worden bevestigd. Schiet de caravan of aanhanger van de kogel, dan trekt het kabeltje de reminrichting van de caravan of aanhanger aan.*

De Regeling Voertuigen vermeldt onder Artikel 5.18.34-2 het volgende: "Indien de aanhangwagen is voorzien van een losbreekreminrichting, moet deze zodanig met een vast deel van het trekkend voertuig of met een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak zijn verbonden, dat de inrichting slechts in werking treedt na het losraken van de aanhangwagenkoppeling".

In Duitsland is geen regelgeving over de bevestiging van de losbreekkabel, in het Duits 'Abreißseil of Sicherungsseil', maar ANWB zusterclub ADAC en chassisfabrikant Alko adviseren wel de "Holland-methode".

Duitse automobilisten kunnen worden bekeurd voor verkeerde montage van de losbreekkabel.

*Een ongeremde aanhangwagen (witte kentekenplaat, GVW tot 750 kg) heeft een dikke kabel. Die heeft als doel de van de trekhaak losgeschoten voertuig verbonden te houden met de auto.

 

 


***

 

 

 

Reactie van JvKnegsel:

 

 

Hert is logisch dat Duitsers bekeurd kunnen worden. Hier is immers niet sprake van een voertuigeis, maar van een gedragseis.
Overigens mogen aanhangwagens tot 1500 kg i.p.v. van een losbreekreminrichting ook zijn voorzien van een hulpkoppeling. Dat is een kabel of ketting waarmee een vaste verbinding tot stand wordt gebracht met het trekkende voertuig.

De losbreekreminrichting moet met een vast deel van de auto of met een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak VERBONDEN zijn. zo is het ook.
Maar bezie ook dit eens: https://opfriscursus.vvn.nl/v/vraag/meerkeuze/mc_254.
Het gaat om verkeerstheorievragen van Veilig Verkeer Nederland (VVN) om je verkeerskennis op te frissen. Daarbij een foto met de vraag of de losbreekreminrichting goed is bevestigd om te gaan rijden. Op de foto is niet goed te zien dat de losbreekreminrichting aan of los om de trekhaak ligt (deze is zo te zien niet bevestigd aan de daartoe bestemde beugel, want de losbreekreminrichting ligt op de foto om de bout van de beugel heen en niet aan de binnenkant ervan). De foto hierboven is duidelijker (wel van de correcte zijde gefotografeerd, zodat gezien kan worden hoe de draad ligt), maar ook daarbij heb ik mijn twijfels. Ook hier ligt de draad "los", zij het wel in een gleufje. Maar toch "los". Ware een karabijnhaak hier niet beter?
Toch luidt het goede antwoord volgens deze website "GOED". Met als uitleg dat de losbreekreminrichting (men spreekt van losbreekdraad!) om de trekhaak (over een andere plaats van bevestiging zwijgt men) "bevestigd" moet zitten. Hier spreekt men niet van "verbonden", maar van "bevestigd". En de losbreekreminrichting ligt gewoon los erbovenop i.p.v eraan bevestigd of ermee verbonden.

Ik hecht geloof aan het antwoord hiervoor. Maar waarom wijkt VVN hier dan zo van af?
En waarom gebruikt VVN zoveel eigen bewoordingen i.p.v. de officiële? En een foto waarop niet kan worden gezien hoe de "draad" ligt? Wel of niet los of verbonden?