Schade aan overbrengingen door bij lage snelheid in hoge versnelling te rijden?

Vraag gesteld door Han van Bakel op 18 september 2015

Dag ANWB,

Als lid heb ik de volgende vraag:
Hebben garagemonteurs gelijk dat het voor de overbrengingen, schakelbak en krukas/overbrenging schadelijk is om als je constant rijdt bv 60-70km/uur om de auto dan stabiel in z'n 5 te laten rijden? Want het verbruik is dan flink lager, maar de lagers/overbrengingen/schakelbak krijgen te maken met wisselende en mee en tegenwerkende krachten ondanks dat je zeer constant dan rijdt.

Antwoord van Jos van der Drift

ANWB Expert

U vraagt of rijden in laag toerental in de hoogst mogelijk versnelling schadelijk is. U haalt als voorbeeld aan 60-70km/uur in de vijfde versnelling maar mét vermelding van een constante snelheid. Het verhaal van de garagemonteurs is zeker van toepassing wanneer je ook vanuit een laag toerental wil gaan accelereren maar ook variërend in snelheid.

Laag toerental
Bij veel moderne auto's met een hoog koppel (trekkracht) bij laag toerental is er het grote gevaar dat het behalen van een zo gunstig mogelijk verbruik strijdig is met wat technisch verantwoord is. Doelbewust alléén maar proberen in een zo laag mogelijk toerental te rijden is wat mij betreft verkeerde zuinigheid. Dat is niet alleen meer belastend voor de draaiende delen van bak en motor maar zorgt ook vaak voor meer inwendige vervuiling van de motor.

Juist in een laag toerengebied wordt er vanwege emissiedoeleinde gebruik gemaakt van uitlaatgasrecirculatie (EGR) met vaak inwendige vervuiling en op termijn buitensporig hoog olieverbruik als gevolg. Bij veel moderne gedownsizde benzinemotoren met turbo is dit écht een serieus probleem. Dat geldt overigens ook voor zuinige dieseltjes die alleen voor korte ritjes worden ingezet. Het herstel is financieel vaak een fikse aanslag op je portemonnee.

Verantwoorde manier
Het is natuurlijk niet per definitie uit den boze zo te rijden. Maar wel zoveel mogelijk op een verantwoorde manier. Allereerst met een motor op bedrijfstemperatuur, onder zo min mogelijk belastende omstandigheden. Kies er met enige regelmaat ook voor om bijvoorbeeld op de invoegstrook van de snelweg eens stevig door te accelereren alvorens op te schakelen. Schroom niet om af en toe boven de 3000 toeren te komen.

Hopelijk helpt deze uitleg u op een bewuste manier de auto gebruiken. Enerzijds gebruikmakend van de lage CO2 uitstoot maar met respect voor de techniek.