Roestpitten dak Mazda CX 5 van bijna 3 jaar oud. Mazda Europe heeft claim afgewezen (steenslag).

Vraag gesteld door JaGa22 op 29 augustus 2018

Mazda CX5 van bijna 3 jaar met roestpitten op het dak. Mazda Europe heeft claim afgewezen - oorzaak steenslag. Motorkap heeft ook wel steenslagplekjes maar geen roestplekjes. Onafhankelijk autoreparatiebedrijf heeft aangegeven dat dit niet kan. Probleem is 11-7-2017 ook al aan de orde geweest bij Trix57 en antwoord van mevrouw Zerdoen. Was eerst ook afgewezen en daarna wilde Mazda toch wel 80 % van de kosten vergoeden. M.i. gaat het niet om de oorzaak, maar dat er sprake is dat het dak binnen 3 jaar niet bestand is tegen lichte steenslag en via de zink-compound gaat roesten. ANWB - hoe hierin te handelen ?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een Mazda van drie jaar oud. Het dak vertoont roestplekken. Mazda geeft aan dat er sprake is van steenslag.

De huidige lakken zijn kwetsbaarder dan de lakken van jaren terug. Dit heeft te maken met de verscherping van milieueisen. De huidige lakken moeten de auto natuurlijk nog wel zo goed mogelijk beschermen. Schade door steenslag is echter niet te voorkomen.

De vraag is in dit geval wat de oorzaak is van de roestplekken. Is het een oorzaak van binnenuit, dan is garantie mogelijk. Ligt de oorzaak in iets wat van buitenaf komt, denk aan een schade of steenslag, dan valt herstel niet onder garantie.

Of in uw geval de afwijzing terecht is zou een expert kunnen onderzoeken. U zou hiervoor in gesprek kunnen gaan met de dealer. Komt u er met de dealer en/of Mazda niet uit, dan kunt u ook zelf een expert inschakelen. De kosten voor een expertise zijn in eerste instantie wel voor uw rekening. Blijkt dat er geen sprake is van steenslag, dan kunt u de kosten neerleggen bij de dealer/Mazda.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.